woensdag 11 juli 2012

ALLERLEI POPPEN

Lieve lezers,

vervolg van de vorige post.... 


Uit de reacties lees ik dat ik zeker te weten niet de enige   popjesgek was/ben,gezellig dat je meeleest!!
In de vorige post vertelde ik over het aflopen van rommelmarkten en verzamelen van kleine popjes~~~~Als er èèn popje over de dam is..dan volgen er meer..veeeeeeeel meer...De luciferpopjes vond ik ook zo geinig. Als je daar naar kijkt word je spontaan VROLIJK!

Deze heb ik nog steeds, ze voelt zo lekker aan met het lijfje van stof en vulling.In de jaren 80 had ik een grote letterbak vol met kleine popjes,gewoon als decoratie aan de wand.

Ze zijn nog steeds zo leukkkk...ik moet me inhouden om er niet nog meer aan te schaffen bij marktjes en kringlopen.
Toen de kinderen wat groter werden begon de poppenliefde weer te bloeien.Ons butget was er niet naar om antieke poppen aan te schaffen, Heel soms ging ik naar een poppenbeurs,maar kon me een mooie echt antieke pop niet veroorloven.
Vaak ging ik naar de biblotheek en haalde daar boeken om zelf poppen te maken.Wat merken van poppen betreft..had ik geen verstand en maakte me ook niet uit.Dat heb ik nog steeds..een pop moet voor mij een lieve uitsraling hebben,merk of geen merk.
Ineens was er die rage om karakterpoppen van panty te maken....dat was leuk...hoeveel van die stelletjes ik heb gemaakt,weet ik niet meer...maar toen ik jaren later bij de thuiszorg ging werken...kwam ik nog regelmatig van die setjes tegen bij oudere mensen..helemaal verschoten en onder het stof...hahahahha....de buren vonden ze leuk...en de schoonzus van die buren enz enz..zo gingen ze rond.Zelf vond ik ze wel leuk om te maken maar niet om in huis te hebben.


Mijn wens bleef om eens een antieklook porcelein pop te hebben.Maakte mezelf helemaal gek met het bekijken van mooie antieke poppen in poppenboeken.
Ik gaf me op voor een cursus:""antieke"" poppen maken.
De jongen in het matrozenpakje heb ik daar toen gemaakt, en nog een meisjepopje.
Heel eerlijk gezegd was het niet zòn kunst.Je kreeg een kant en klaarpakket,zette dat in elkaar en naaide zelf de kleertjes,
Deze pop heeft samen met het meisje erg lang in ons huis gestaan. Manlief heeft die fiets erbij gemaakt.

Nu zit hij braafjes in de poppenkamer,samen met zijn

zusje.
Meer een uitdaging was het om op eens zelf een poppenkop te boetseren,en er een lijf aan te maken.Dus bij de bieb een boek gehaald met de aanwijzingen. Nou...wil je ooit eens de slappe lach hebben,ga dan zelf een kop boetseren...de kop leek eerst een baby,en na een paar kleine duuwtjes een oude man,Samen met mijn moeder deed ik dit... de kop van mijn moeders pop,leek ineens op de voetbaltrainer: Barry Huges....wat hebben wij toen gelachen.....De achterste pop op deze foto is het uiteindelijke resutaat geworden.Nu vind ik het jammer dat ik haar niet meer heb,maar gelukkig zijn er nog foto`s.
Naast het poppen maken en verzamelen begon ik ook aan een serie beren maken. Wel jammer dat ik geen foto`s heb van alle varianten hiervan.Deze foto vond ik nog uit een oud album,Van bloemtjesstof maakt ik ook ganzen en eenden. Je zag ze in die tijd bij veel mensen voor het raam staan.

Bij echte poppenliefde horen bij mij ook de paspopjes.
Er kwam een boekje uit..hoe je zelf paspopjes kon maken van gips...nou...daar heb ik nog veel over te vertellen in de volgende posten..(foto workshopje bij ons thuis met vriendinnen)


Lieve groetjes...........





word vervolgt...............









6 opmerkingen:

  1. whoaaaaaaa zoooo herken baar vooral het boetseren van poppen... zoveel klei is door mijn vingers gegaan ... en de eerste poppen nou nou nou echt niet om naar huis te schrijven...
    zo leuk je blog... ik herken er zoveel in ...hihihi terug door de tijd xxx van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo een hele geschiedenis heb jij al met poppen!Er zitten hele leuke bij, en wat een verzameling. Ik vind die kleine minipopjes ook erg leuk, wat heb je er veel.
    Ikzelf vind ook barbies erg mooi, maar dat si en heel ander soort pop dan van jou.
    Die babies zijn ook guitig!
    En wat leuk zo'n workshop paspopje!
    Mijn eerste popje is een Roddy, made in England staat er op.Een babypop mét 2 tandjes. Het elastiek van de armpjes en beentjes begint een beetje slap te worden.
    Bedankt voor deze post Nelleke, erg leuk,

    Lieve groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wowww Nelleke zoveel poppen als jij in je verzameling hebt had ik niet hoor en dat je de meeste ook nog allemaal hebt gaaaaaaf hoor ! Ik woonde een tijdje thuis zodat ik wat antieke poppen kon kopen , maar toen ik samen ging wonen heb ik er 1 van verkocht zo jammer een gaaaave babypop van Armand Marseille , de doopjurk die ze aanhad had ik zelf gemaakt , kheb er nu zo'n spijt van ! Merken spreken me ook niet aan hoor het is de uitstraling waar je voor gaat , het lieve gezichtje ! Ik hoop nog heeeeel veeeeeel poppen verhalen te mogen lezen hier !

    Liefs Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Nelleke..♥
    Ja dat is me weer een mooi verhaaltje zeg ..♥
    Ik kan me nog de babypopje 30/ 40cm groot herrineren van mijn zus ze heette kruimeltje ooohhh wat zou ik die nog eens graag in mijn handen hebben zal me er eens in gaan verdiepen als het hier klaar is ..;))
    Die kleine poppetjes van jou ohh leuk zeg een hele verzameling heb je al ..;)
    Leuke deze (poppen)post weer..Nelleke.. ;))
    en fijn weekend Liefs Gaby..♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een verhaal zeg.
    Wat je volgers betreft die geen melding meer krijgen. Ze zouden eerste moeten afmelden en daarna opnieuw aanmelden.
    Liefs Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Soms lijkt het of ik mijn eigen geschiedenis op jouw blog lees, leuk is dat. Ganzen, beren en vergeet niet de gevlochten kransen van de mooiste stofjes, oh oh er is wat geproduceerd door de jaren heen. Inderdaad ook poppen boetseren is de revue gepaseerd in mijn leven, uiteraard, zo voorspelbaar, had ik een Ot en Sien gemaakt. Geloof ook niet dat ik die nog heb, maar dit huis heeft nog wat geheimpjes voor me dus je weet maar nooit.
    Janny noemde de Roddy pop, daar heb ik er ook 2 van, die hebben zo een leuk koppie, heb er ook al wat voor gebreid afgelopen tijd. Wordt tijd dat mn blog gaat starten he hmzzz, het lukt me (technisch) niet meer zo goed maar doe mn best. Ik ga weer even terug onder de brievenbus liggen in spannende afwachting van je boekje.
    Liefs weer
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor uw reactie.