zondag 11 november 2012

GEEN IDEE, ALLEEN EEN GEDACHTE

Lieve en aandachtige lezer,



De laaste dagen heb ik me hier en daar verdiept in het kerstdecoreren.Bekende tuincentrums afgeweest....blogs bekeken,
reclame-folders ingekeken...en mijn eigen fantasie de loop gelaten....Voor het zoveelste jaar afgevraagd of het allemaal wel nut en zin heeft..het hele kerstdecoratiegebeuren....???....Het antwoord is dubbel....Nee,...want waar draaid het nu allemaal eigenlijk om?.....en ...JA,.....voor veel mensen is deze tijd al zo moeilijk...het beetje "leuke"gezellige"sfeertje in huis .....kan voor zoveel afleiding zorgen om deze tijd door te komen...
Daarbij...we kunnen de economie niet helemaal in de steek laten...
ook een tuincentrum moet geld verdienen...de horeca...kleine bedrijven..tijdschriften.......en winkels met workshops.....al deze zaken moeten het van de feestdagen hebben.



Veel creatieve mensen,bloggers en tegenwoordig Pinterest laten hun creativiteit volop op het internet zien. Met de aankomende kerst komen er ook weer mega veel ideetjes,creaties en foto`s op het scherm....veel mensen halen daar superleuk hun inspiratie vandaan.Want dat is de insteek...: INSPIRATIE!
Het word door veel mensen bekeken en natuurlijk nagemaakt, wat een negatief effect kan hebben op de winkeliers,en dan bedoel ik de bekende winkeliers....als mensen zo gemakkelijk zelf kerstcreaties kunnen maken...dan komt dat de verkoop in de winkels NIET ten goede.
Maaaaaaaaaaaar de andere kant van het verhaal is: Creatieve mensen...die hun ideeen en creaties...open en bloot op hun blog of pinterest zetten, en al blij zijn met een nieuwe volger(zoals ik zelf wel eens dacht...)   geven ZOMAAR een idee bloot...en te grabbel aan ontwerpers en stylistes van bekende winkel  en tijdschriften organisaties.enz. enz....dus kan het voorkomen dat je ineens je eigen ontwerp en ontwerpen, van anderen .ineens in het meervoud ziet bij een bekende ontwerpster,in een tuincentrum, of bekend blad. Omdat ik al jaren...eerst bij picasa... en later bij blogger zat, weet ik dat!Ik herken die ontwerpen.




Natuurlijk word door IEDEREEN blogs bekeken...en daar halen  veel mensen hun inspiratie vandaan wat later heel gewoon in de winkels ligt......Hoeveel van onze bloggers is dat al niet overkomen??
we zijn een gratis tijdschrift....een gratis inspiratiebron en hoe meer mensen het nadoen en hoe meer mensen er op reageren des te meer kans is er dat het een trent in de winkel word.



Soms...vind ik dat jammer...en denk ik: nou doeyyyyyyyyyy
mij niet meer gezien met een eventueel idee....dat hou ik lekker voor mezelf.......MAAR...dan denk ik toch aan de mensen die het waarderen,die het aanmoedigen... voor de mensen met
de kleinere beurs...voor die kleine groep is het natuurlijk enorm de moeite waard om steeds nieuwe ideetje te delen, al is de motivatie soms moeilijker te vinden...want er is al zoveeeeeeeeeeeeeeeeel bedacht en gecreeerd....op decoratiegebied.


Het leuke is dat er dan nog steeds nieuwe dingen bedacht kunnen worden, ik kijk mijn ogen zelf ook steeds weer uit bij andere bloggers....hoe verzin je het???

Voor èèn keer geen foto`s...geen ideeen....niks...alleen maar mijn gedachten...over de gang van zaken.

Hierna wil ik een aantal ideeen met foto`s plaatsen van mijn vorige blog,van vorig jaar dus, met daarin misschien een idee voor jou....als suprise voor de Sint...of kerst....of wat dan ook!



lieve groetjes



Nelleke

16 opmerkingen:

  1. Hai Nelleke,

    Ik kan me voorstellen dat je er een dubbel gevoel aan overhoud.
    Het lijkt me rot als je ineens in een winkel loopt en daar liggen jouw ontwerpen.
    Dat is dan weer de andere kant van het bloggen en dat is natuurlijk ook niet je opzet geweest toen je er aan begon.
    Jammer dat er zo`n misbruik van word gemaakt en het is ook bijna niet tegen te gaan.
    Vooral maar in gedachten houden dat je er ook een hoop mensen blij mee maakt.

    groetjes Ciska

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met ciska eens. Ik geniet enorm van al die mooie dingen die voorbij komen en kan echt uren blogjes lezen.
    Tja en als je echt niet wilt dat iemand je mooie ontwerpen gebruikt moet je ze echt voor jezelf houden.
    Ik zit er niet mee in ieder geval, er is zo veel moois en er zijn zoveel creatieve mensen.......

    Groetjes

    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, dat is natuurlijk het gevaar..heb het eens gehad met een lingerie setje, kwam 'mijn idee' nadien ook ergens tegen, en weet ook dat de blogs 'in de gaten worden gehouden door 'trendwatchers' enzo..
    Weet je, troost je er maar aan, dat jij het zelf gemaakt hebt, zelf verzonnen hebt...een beetje karig kom je er dan vanaf, maar ja...enne ik heb geen medelijden met die winkeliers van een bekend tuinwarenhuis hoor...dat hoeft echt helemaal niet...de kleine middenstander die is er toch al niet meer. maar die andere grote jongens...nee Nelleke, die zijn niet zielig als iedereen zelf hun kerstdecoratie thuis maakt....en dat doet niet iedereen, dat doet misschien 15% de rest neemt de moeite niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms is het wel eens een rare wereld , tuurlijk moet er geld verdient worden , maar om dan maar ideeen van anderen te gebruiken die op internet getoond worden en daar geld uit te slaan lijkt mij ook niet echt de bedoeling......maar idd de andere kant daarvan is dan ook weer de "gewone"mens die niet zomaar van alles kan kopen wat er in de winkels ligt maar met een idee/creatie van internet er wel z'n inspiratie uithaald en z'n eigen draai eraan geeft en dan ook nog zegd dat hij/ zij het daar of daar gezien heeft , dan denk ik kijk daar is het bloggen nou juist voor bedoeld !!

    Liefsss Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Nelleke,

    Ik kan me helemaal vinden in je gedachtegang. Zelf gebruik ik ieder jaar de inmiddels 60 jaar oude kerstversiering van mijn schoonouders en dat vind ik heel bijzonder. Ik hoef ook niet zo nodig ieder jaar nieuwe dingen. Ben gek op oude dingen uit de familie of een koopje bij de kringloop en inderdaad...dat is niet goed voor de economie maar ik voel me er wel het prettigst bij. Als je inderdaad niet wilt dat jouw creaties worden nagemaakt kun je beter niet meer bloggen maar dan zullen we je tips en ideeën wel missen...


    Fijne avond gewenst en groetjes van Xandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Nelleke,

    Het belangrijkste is Nelleke dat je er zelf plezier aan beleefd wat je maakt en laat zien! Ik weet het en jij als geen ander dat er veel nagemaakt wordt, maar met handwerk is het wel zo er zijn geen twee stukken gelijk en je ziet heel vaak verschil!
    Hoop wel dat je weer leuke dingen laat zien, ik vind het in ieder geval altijd gezellig en leuk om weer nieuwe mooie dingen te bekijken,

    Lieve groetjes Janny

    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi meiden,

    Ja tuurlijk blijf ik door gaan...maar soms is er weleens een moment om de balans op te maken wanneer je met dingen bezig bent.Alles in een groot perspectief te zien en jezelf afvragen of het de moeite waard is om ergens mee door te gaan. Mijn eindconclussie is dan ook:inderdaad voor een bepaalde groep en voormezelf nieuwe creaties te maken en te laten zien.

    Prettig om er even een postje over na te denken en andere meningen te horen.

    liefs

    en tot de volgende keer,
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat lijkt me inderdaad balen, als je jouw idee in de winkels ziet. Aan de andere kant genieten zoveel mensen van je blog, en ik hoop, dat dat de doorslag geeft. Ik ben heel benieuwd naar de ideeën van je andere blog, dat is voor mij, als nieuweling, allemaal nieuw.

    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallootjes,
    Ja, dat mensen jou dingen gaan na maken blijft een lastig punt vind ik.Aan de ene kant kan het je vleien dat je zulke leuke ideeën hebt dat mensen het na maken en aan de andere kant kan het je irriteren.Ik zou het niet leuk vinden als iedereen alles precies na maakt zoals jij het doet.Wat ik wel leuk vind als iemand het namaakt en er zijn eigen draai aan geeft dan inspireer je iemand om ook creatief te zijn.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog even een laatste opmerking over dit onderwerp...
    Het nadoen van andere bloggers is niet zozeer mijn punt hier,(soms vind ik het wel jammer als iemand iets namaakt,het op haar blog zet en bij mij geen opmerking plaatst...??)

    Maar meer het feit dat ik zie dat winkeliers profiteren van de ideeen die wij allemaal als bloggers op het internet zetten...Ook in bebaalde bladen zie je heel veel ideetjes terug die al een paar jaar door mensen zijn verzonnen,die ik ken van blogs.Ik vind ook dat iedereen mag doen wat ie wil met gratis gegeven inspiratie..maar sommige unieke dingen worden ineens een trent in de winkel en zo massaal, dat het niet meer uniek is.

    Voor iemand die creatief is, is dat wel weer de juiste spirit om weer iets opnieuw te bedenken...dus er zitten ook voordelen aan.

    Ik vroeg me alleen af, bij het winkelen laatst in een tuincentrum...wat kan er nu nog bedacht worden?? Er is al zoveel...

    liefs
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja nelleke , kan me zo voorstellen , al die winkeliers die de ideeën nadoen. Ik volgde een opleiding en van verschillende creaties kwam ik die ook in winkels tegen later. Ik verontschuldigde me nog en dacht , nou ik heb het echt zelf verzonnen en niet uit een winkel nagemaakt. Zo naief was ik toen nog en ook medeleerlingen waarvan ook een ontwerp te koop was, die zeiden , nou dat is toch toevallig he ?? Dit is al van zolang geleden , haast niemand had nog internet. Maar kwam weer helemaal boven na het lezen van jouw gedachten. Op open dagen werden ontwerpen tentoongesteld , liepen er toen al kijkers voor de winkeliers rond voor goede ideeën ?? Allemaal niet helemaal eerlijk voor de ontwerpers , maar toch , onze geest staat niet stil en zien overal mogelijkheden. Dus zijn we heel rijk met gaven , die anderen missen. Heerlijk dat je blijft bloggen. Zovelen , waaronder ik natuurlijk , genieten zoveel van je mooie creatieve ideeën en foto's met verhaaltjes.
    Lieve groetjes...Jowilleke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hé Nelleke, ik had dit bericht gisteravond al gelezen en vond het zo herkenbaar.
    Paar jaar geleden toen ik nog onderdeel van Kellissa ( 2 meiden die ontwerpjes maakten op viltgebied) zag het vaak gebeuren. Kwamen we met iets uit en was het maar ff en ik zag het ergens anders ook. Net ff anders maar toch. Dan is de lol er snel van af, zeker omdat er zoveel tijd in gaat zitten het ontwerpen en uitwerken. En edenk maar wat nieuws, iets wat nieuw is en er nog niet is.
    Ik heb me er toen heel druk overgemaakt en kellissa bestaat dus ook niet meer. Ik had nog 2 ontwerpjes liggen, maar die staan hier nu elk jaar met snterklaas te pronken. Zo van: Ik heb iets wat een ander niet heeft en breng niet naar buiten.
    Ik doe nu overal ideetjes op, maak soms iets na met een eigen touche. Maar zet er atijd bij waar ik het idee vandaan heb. Toch wel zo fair of niet dan.
    Voor de rest maak ik lekker dingen voor mezelf, maak er een foto van en als ik het wil laten zien dan doet ik dat op mijn blog en wil ik het niet dan houd ik het lekker voor mezelf hihihi. Mooi balans of niet dan hihihi.

    Groetjes Hilda die je volkomen snapt!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oei meid ..... eigenlijk moet je hier niet te veel bij nadenken ... wat het gebeurd niet alleen bij het blog gebeuren met eigenlijk met alles.... ik had laatst op inkoop mooie schilderijen gekocht bij Clayre & eef en wat zie ik 3 dagen later .......De wibra ...... met dezelfde schilderijen alleen de kleur week iets af en ze hadden een stempel erin geplaatst.... en wat nog erger was ze verkochten deze voor 2,95 daar krijg ik ze nog niet bij de inkoop voor ..... !! het zelfde met kant op een kaart van c & eef ... en nog duizend andere dingen .... noem ze maar op action xenos leen bakker alles word nagemaakt ...
    dus niet te lang bij nadenken gewoon lekker door freubelen... xx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kan je gedachtengang helemaal voorstellen, Nelleke! Jij bent zo ongelooflijk vindingrijk en creatief; ik begrijp dat het niet leuk is als jouw idee overal wordt nagemaakt! Ik vind ere wie ere toekomt...dus een vermelding is toch het minste wat je kunt doen!
    Liefs weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja meid, dat zal levenslang een discussiepunt blijven. Het gebeurt op alle fronten. Ik HAD een vriendin, ik zou er nog geen 2 jr geleden een winkeltje mee starten, weet je vast nog wel. Nu ... om de hoek in mijn woonplaats start ze hem in dr eentje, terwijl ze toen afhaakte. En wat denk je? Mijn bedachte naam gebruikt ze .... wel, ze doet maar lekker. Inderdaad was het een leuke naam en kennelijk kon ze niet zelf iets beters bedenken :))). Het doet me niks meer moet ik je zeggen, wát ze ook doet. En dit is dus maar 1 voorbeeld, je kent er zelf ook diverse en de andere schrijfsters ook zo te lezen.
    En medelijden met grote concerns? Welnee, daar zit allemaal kinderarbeid achter. Goede doelen? Vertrouw er maar niet te veel meer op. De economie draaiende houden? De economie moet ons eerst maar eens draaiende houden.
    Nee, ik heb mn lesjes geleerd. Ik doe mn ding en ik geniet. Ik doe niemand kwaad en maak niemands idee na. Dat anderen dat doen en het in de winkel of op internet zetten .... joh meid, die hebben geen fatsoen. Niet meer en niet minder.
    Hou je haaks en jaaaaaaaaaaaa ik wil (puur voor mezelf) echt eens zo'n pop van jou namaken ;))))
    dikke knuffff

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelukkig je blijft bloggen.
    Voor mij vind ik dat het allebelangrijkste.
    Ik geniet zo van je posten.
    En na maken ja ik doe het ook maar dan zet ik er wel bij waar ik het vandaan heb. Dat vind ik wel zo eerlijk want het was niet mijn idee.
    Meestal maak ik het ook met mijn eigen ideetjes erbij. Of met matrialen die ik dan heb.
    Maar het klopt je ziet de ideetjes vaak terug in de winkels. En dan heel goedkoop.
    Groetjes Brigitte
    Groetjes Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor uw reactie.