vrijdag 2 november 2012

HOE ZIT ZÒN POP TOCH IN ELKAAR??

Lieve mensen,

Na twee dagen stoeien achter de naaimachien,steeds weer opnieuw uithalen ,meten en kijken naar de inspirerende plaatjes in het Khäte Kruse boek,en naar het popje van Ella,die ik (heel lief) zolang mag lenen om te bestuderen...een echt popje van K.k.maar dan nog?????Hoe zit het precies...er zitten nergens naadjes die met de hand dicht zijn genaaid,elke keer weer de vraag:hoe heeft ze dat gedaan?
Waar heb ik het over?...de pop die genoemd word als Puppe 1,van K.k. Die pop is (buiten de babypop)...zooooooooooo lief om te zien.Na drie babypoppen te hebben gemaakt,wil ik nu graag die pop gaan maken.Het gezichtje(voorkant) had ik al een tijdje klaar..maar nu het lijf nog! Om te beginnen met de stof...Het orgineel is van een soort katoen/linnen...ik vind nergens een geschikte kleur in katoen en linnen...totdat ik notabene in mijn eigen kast een oude linnen broek vond..precies in die kleur...(hij was toch te krap)dus ik kan aan de gang. Dat klinkt heel snel en heel eenvoudig..maar ben er 2 werkdagen zoet mee geweest.











Nergens is er een kant en klaar patroon van K.k. poppen-
lijven.Dus moet is zelf aan de slag.De pop die ik wil
maken is in het orgineel 43 cm. Dus zoek ik een paar
benen uit,die bij die maat voldoen..ik teken en knip
ze zo goed als mogelijk na.Daarna het voetje met zooltje
eraan, de teentjes erin gestikt,in het voetje een extra
zooltje geplakt,zoals de orginele K.kpoppen hebben.
In de benen heb ik ijzerdraad gestopt,zodat de benen ook
kunnen buigen. Boven aan,voordat ik de benen dichtnaai,
komen schijven,die straks aan het lijfje komen...

De armen zijn een stuk eenvoudiger,
Ik probeer die ook zo goed mogelijk op
maat te maken, De duimpjes
zitten er nog niet op....Eronder zie je het
rompje liggen(athans de eerste poging)
dat lukte dus niet helemaal, het bleek veel
te klein...gelukkig achteraf,want door te
veel  gehaast op te ruimen, heb ik per ongeluk
èèn been weggegooid....en de vuilniszak
lag natuurlijk al in de container....(zucht)
Verder had ik geen restjes meer,dan behalve
dat mislukje lijfje...Lijfje nr. 2 was beter
op maat,maar had ik al helemaal gevuld
de schijven erin...toen ik erachter kwam
dat die schijven in de benen hoorde..
Maakt dat wat uit dan??? Ja dat maakt
heel veel uit,Want de benen moest ik
helemaal dicht naaien..het lijf blijft nog open
aan de bovenkant..

Ongeveer zo stond ik erzelf na een paar
uur bij...hahahaha...maar goed,we gaan
toch door...mijn uitgangspunt is dat de
pop een klein beetje los kan staan..dan is ie stevig
genoeg.


Ik ga niet zeggen: het was een makkie, dan zou ik
liegen...maar ik wil ZOOOO graag zòn pop.

Dit is de pop van Ella...deze pop word
genoemd: Puppe V11schmal, dit popje is
35 cm(niet zo groot dus als die ik wil maken.
Van alle kanten heb ik het bekeken...nee
tuurlijk maak ik het niet los om even van binnen
te bekijken...maar nieuwschierig was ik wel,
De duimpjes zijn los eraan genaaid,
Dat heb ik dus ook gedaan,bij mijn pop.
Bijna klaar...Hier moet ik nog een
"kapje"voor het achterhoofd maken
die aan het voorhoofd vastmaken,
dat weer schilderen,vullen en aan
het lijfje vastmaken.

Een foto uit het K.k. boek, dit zijn ze dus..Puppe:1,ze
zijn oorspronkelijk 43cm, Die van mij word 45cm,








Het was zeker handig om die benen op maat
te maken,want daar zaten ook nog schoentjes
aan vast..die ik nu kan gebruiken voor
de nieuwe pop.Ze heeft al 2 operaties achter
de rug,èèn in haar zij,want de schroef van
de schijf zat niet goed vast...en de tweede
in haar achillespees(achter de voet)
Ze had namelijk `eèn veel te dikke voet.
Maar dat alles is weer opgelost.De pop is klaar
inmiddels...en NEE het plaatje hieronder
is het niet...die laat ik even zien om de
kleertjes...een beetje in die stijl wil ik de
pop aankleden...Wat ook bij die tijd en die
poppen hoorde.

Orginele K.k pop  (foto uit het boekje)

Ook al zo'n scheetje...zòn poepigjurkje ook.
Gek eigenlijk....dat we zulke rare woorden gebruiken
bij zulke schattige dingen...die woorden klinken
helemaal niet zo schattig op de plek waar ze
vandaan komen....




Morgen ga ik kleertjes uitzoeken...het leukste wat er is...dus ik hou haar nog even voor mezelf,dan laat ik haar zien,hier.
Heel graag wil ik de nieuwe volgers verwelkomen, maar ook de oude volgers die opnieuw volgen....Mensen die mijn eerdere blogs hebben gevolgd.Ik had achteraf nooit met bloggen moeten stoppen,het is gewoon TE leuk. Eens een blogger...altijd een blogger...volgens mij.
Voor iedereen die dit leest: Een heel goed een fijn weekend,probeer er wat moois van te maken,


lieve groeten

Nelleke

13 opmerkingen:

  1. Hai Nelleke,

    Het is een hele bevalling om zo`n mooie pop te maken haha.
    Maar het resultaat is nu al prachtig en ik ben heel benieuwd naar de kleertjes.

    groetjes Ciska

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meid meid ik vind het zoo knap hoe jij dat voor elkaar krijgt, ik heb er nu een paar gezien in het echt ze zijn zooo mooi en allemaal anders en dan hoe ze aangekleed zijn zo lief !! Dat laatste plaatje wat schattig ziet die pop er daar uit !! Ben heeeeel benieuwd naar die van jou !

    Liefssssss Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oo Nelleke wat moet jij een geduld hebben ik had het allang in een hoek gesmeten. En het word natuurlijk weer hartstikke mooi knap hoor. Ik ben heeel erg benieuwd naar de kleding zal gerust prachtig worden succes met het verder maken van je mooie popje. Geniet van het weekend, groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje Nelleke wat een klus, pfff en hoe maak je zon lief koppie dan ?? dat maak je toch ook helemaal zelf...ik vind het knap hoor en je geduld ook hahah...
    Blij dat een bevalling niet zo lang duurt, haha tenminste de twee van mij niet...
    Ben zo benieuwd naar het eindresultaat !!!

    Lieve groetjes
    Dicky Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi nelleke,

    Slaap jij nog wel!! Ik heb het idee dat je stiekem 48 uur per dag hebt!! Zo super wat je allemaal maakt.Ben benieuwd naar het eindresultaat!!

    Veel liefs Sharon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oooooo meid wat doe je je zelf toch aan hahahaha... wat een werk he om het allemaal zo te krijgen zoals je wilt .... nou toi toi toi ... ben benieuwd naar het eind resultaat..... xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met je laatste uitspraak ben ik het helemaal eens!
    Blijf jij maar weer van deze heerlijke posten maken maar wat ga je snel....de vorige post had ik nog niet gelezen, schattig die gehaakte jurkjes!
    Dit fotoverhaal vind ik prachtig, leuk die komische plaatjes er tussen van pinokkio.
    Wat knap dat je zo zelf een mooie " oude" pop kunt maken!
    Het zal zeker een " scheetje " ( tja weer zo'n ....woord haha) worden als de kleding klaar is, ik ben benieuwd.
    Voor jullie ook een heel fijn weekend!
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wauw....wat knap !! Zelfs dat mooie snoetje zelf gemaakt. De foto's met uitleg , zo duidelijk weergegeven. Fantastisch !! Met al het geduld dat je hebt , wordt het weer een prachtige "oude pop". Heel blij dat je weer blogt , zoveel mensen genieten hiervan en maak je er erg blij mee !!
    Een heel fijn weekend en lieve groeten .... Jowilleke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een klus Nelleke! Maar ik kan me voorstellen dat je net zo lang doorgaat tot het goed is. En eenmaal aangekleed zijn de onvolkomenheden ook weg.
    Heel benieuwd hoe je haar gaat aankleden.
    Mooi weekend!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een moeilijke karwei zeg. Ik zou niet weten waar te beginnen. Het lijkt allemaal zo makkelijk als ik het bij jou zie. En zo mooi!!!!!
    Ben benieuwd naar haar garderobe die ze gaat krijgen.
    Nog een leuk weekend, ik mail je nog. Zit op moment weinig aan de computer. Geen inspiratie meer voor mijn blog.
    Liefs Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Nelleke, mij breekt de zweet al uit alleen bij het lezen, wat een werk, maar het ziet er al heel echt naar een pop uit :)
    Dat lijfje snap ik nou hoe je dat maakt, maar dat hoofdje hoe maak je dat ???????????????
    Ik ben heeeel blij dat je weer een Blog hebt en ook dat ik je weer gevonden heb,het is altijd zoooo inspirerend bij jou op bezoek te komen :)
    Voor jou een heel fijn weekend.

    Lieve groetjes Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. lieve Nelleke,,wat heb jij een engelen geduld,,ik had het allang opgegeven,poeh,wat een werk.maar het ziet er nu al goed uit,ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.,

    lieve groetjes greet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk om de geboorte van een pop te zien. Knap werk en mooi resultaat. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor uw reactie.