vrijdag 23 november 2012

TIPS VOOR CANVAS EN CALQUE_PAPIER

Lieve Lezers,

Door de laatste posten met ideetjes van verschillend papier,krijg ik veel vragen. Waar koop je canvaspapier b.v....Ik kocht het voorheen bij xenos en bij action.Maaaaaar...helaas..bij allebei de winkels is het product er niet meer....de verkopers weten nog niet of dat dat tijdelijk is...dat zou ontzettend jammer zijn.
Maar goed, ik ben doorgetuft naar kwantum ...en ja... daar hadden ze het nog wel.Iets duurder dan bij  de andere zaken,om precies te zijn:4eu per blok(10 vellen van a4 formaat.Het is fijne kwaliteit,ik heb twee voorbeelden geprint,de lichte afbeelding heb ik aan de voorzijde afgedrukt de donkere aan de achterzijde van het papier.Je kunt het dus op beide kanten afdrukken. Het voordeel van canvas papier vind ik is dat je het ook met de naaimachine kunt stikken op b.v. een kussensloop...of tas..of kledingstukken. Wil je het wassen,dan word de print wel lichter van kleur.
Een andere tip om een afbeelding op een kussen o.i.d. te maken is te doen met transferpapier, Dit word verkocht door veel boekhandels en ook b.v. Hema. Xandra Dekker heeft daar een tip over op haar blog,klik HIER
Ook Liliane van het blog :Oude lappen heeft een tip ergens in haar blog staan(ik kan even niet zo snel vinden waar) hoe je met een injectprinter en thinner een afbeelding op stof kan wrijven,Blog van Liliane staat hier aan de rechter zijkant(oude lappen)
Een laatste maar niet voor elke  printer geschikt, is de optie om een dun katoen of linnen stof op een a4 velletje te plakken met dubbelzijdig tape, dit in de printer doen en voila de afb.
zit op een stukje stof..maar nogmaals...dit uiterst voorzichtig doen gezien er altijd eens tukje stof in de printer kan komen. 
Zelf heb ik dit regelmatig gedaan met mijn oude printer,maar nu met een nieuwe printer durf ik dat niet meer aan.Het canvas papier is daarom voor mij een super uitkomst,om dat je met dat papier ook op de naaimachine kan werken.



Het canvas papierblok
bij kwantum

Gemakkelijk op stof te stikken

aan beide kanten te gebruiken...de voorkant
print lichter uit dan de achterkant.(Op dit
voorbeeld is de linkse afb. de achterkant
van het papier.

Dan nu iets over calque papier. Zelf heb ik het ooit bij een boekenwinkel gekocht,maar ik kreeg een aantal mailtjes dat het
slecht verkrijgbaar is.
Dus heb ik wat bedacht....namelijk PATROONPAPIER op rol...
ook dat is vrij doorzichtig...daar heb je ook verchillende soorten in.
zelf heb ik een redelijk stevige witte rol gekocht. Een stukje afgknipt en een a 4tje er op overgetrokken. dit in de printer gedaan en er een afbeelding op uitgeprint...en ja...het werkt. Ik moet er bij zeggen dat de kwaliteit van echt calque papier of vellum papier wel mooier is,en dan bedoel ik ook de achterkant van de print.
Maar het geeft bij kaarslicht of een gewoon lichtje ook het gewenste
doorschemer effect. Ik denk dat je ook overtrekpapier kunt gebruiken,dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Hier onder de voorbeelden van het patroon papier en calquepapier.

Links het patroonpapier en rechts het calque-papier
beide aan de voorkant van de print

het patroonpapier


Het calquepapier ziet aan beide zijde haast het
zelfde eruit.

De achterkant van het patroonpapier,
je ziet dus dat deze niet zo heel duidelijk
is als de achterkant van het Calque-papier,
maar voor bepaalde doeleinde zoals een glas ermee
beplakken en daar een lichtje indoen,is het
heel geschikt en laat het licht mooi doorschemeren....
Ik heb het uitgeprint op de stroeve kant(de binnenkant
van de rol)Deze neemt gemakkelijk de inkt op.
Nog een extra tip: zorg dat het papier goed in je
printer zit,want het is vrij dun papier en kan bij
een heel klein vouwtje al dubbel gaan zitten.



Zoals je hier kunt zien...ik hoop dat je er wat
aan hebt.


Hierbij wens ik iedereen
die dit leest een heeeeeeeeel
fijn weekend,

lieve groetjes
Nelleke

17 opmerkingen:

  1. grazie di tutti i bei consigli che ci dai!!!!
    che belle queste immagini!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Nelleke, heel erg mooi met je mooie muziekje erbij kom je echt wel in een bepaalde sfeer. Ik denk dat ik mijn kaarsjes eens aansteek.

    Fijn weekend

    groetjes

    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig om dat allemaal zo uit te leggen. Je moet het weten, maar dan is het niet zo moeilijk, geloof ik.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet ook echt eens op dat papier uit ,het ziet er gaaf uit en ik moet ook weer dat hok in op m'n knieen voor glas moet ergens nog een schilderij hebbenm liggen maar dit weekend wordt het niet.....of zou iemand een pakje verkopen morgen op de verzamelbeurs whaha !

    Tot morgennnn, liefssss Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartelijk dank dat je alles aan ons laat zien en deelt ik geniet altijd van je posten.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel voor de uitleg. Ik haalde ook altijd canvaspapier, bij de Action.Jammer,dat ze het niet meer hebben.Ik heb nog wel iets in voorraad. Perkament papier is ook op, pergamano doe ik al heel lang niet meer, dus zulke tips zijn welkom.
    Fijn weekend,

    Sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk al die tips Nelleke, hoop dat je ze nog een tijd laat staan zodat we ze weer eens op kunnen zoeken.

    Fijn weekend,

    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou zeg , je hebt je roeping gemist, je had juf moeten worden!
    Duidelijk en met mooie foto's uitgelegd dank je Nelleke!
    Jullie ook een heel fijn weekend!
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh dat word met zn allen op naar de Kwantum haha.
    Die kussentjes zijn super met zo`n mooi plaatje erin verwerkt..

    groetjes Ciska

    BeantwoordenVerwijderen
  10. whoaaaaaaa hahahahaha ik zie het al helemaal voor me file bij de kwantum hahahaha..... super dat je de tips doorgeeft dikke kus xx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Nelleke,

    Bedankt voor de goede uitleg!! Leuk om al die mooie resultaten te zien op een rij!!

    Groetjes Sharon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik haak canvaspapier bij de Hema en vellum is gewoon bij de hobbywinkel tekoop.
    Nu ga is snel naar mijn bedje.
    Weltruste!!!
    Liefs, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallootjes, Wat heb je een prachtige afbeeldingen gebruikt.Patroonpapier had ik nog niet aan gedacht ik heb het wel met bakpapier gedaan vorig jaar maar dat is ook niet zo mooi als vellum.ow heeft de action geen canvas meeer dat is balen gelukkig heb ik nog 2 pakken liggen ga ik daar maar extra zuinig mee doen dus hhaahhaha
    groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vind dat zo mooi Nelleke dat glasplaatje met die mooie afbeelding en die kantjes er om heen. Weer bedankt voor de vele tips. Ik ga ze zeker gebruiken.
    Een fijn weekend!
    groetjes Brie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat fijn al die tips met een goede uitleg. Ziet er weer allemaal super uit..bedankt !!
    Een heel fijn weekend en lieve groetjes....Jowilleke.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Nelleke,

    Wat ziet dat canvaspapier er prachtig uit. Ik ga kijken of ze het hier ook bij Kwantum verkopen want het is mooi om schilderijtjes van te maken voor het poppenhuis. Leuk dat je mijn tip hebt gelinkt :)

    Ik wens je een fijn weekend toe.

    Groetjes van Xandra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Thanks voor de tips.
    Jammer dat de action het niet meer heeft.
    Wel kocht ik een tijdje geleden Pergemano papier daar. Is ook doorzichtig.
    GROETJES EN EEN FIJN WEEKEND bRIGITTE

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor uw reactie.