zondag 25 november 2012

VERVOLG VAN KERSTIDEETJES(LAARS)

Lieve Lezers,

Vandaag ga ik weer verder met ideetjes van vorig jaar. In de vorige post gaf Sas nog de tip dat Canvas ook bij de hema verkrijgbaar is....bij onze Hema heb ik het niet gevonden,maar misschien elders in het land wel. Bedankt Sas!
Deze keer laat ik "kerstkousen"van vitrage zien, het leuke van deze transparante kousen is,dat je eriets(b.v. ) kerstballen in kunt doen,wat dan ook zichtbaar is.Verder is het ook leuk om er lampjes in te doen...de patronen staan onder deze post.
Succes en veel plezier, wanneer je ook aan de kerstfròbel gaat.

Ik laat 3 verschillende kousen zien,Voor allemaal heb je nodig:
Vitrage resten,schaar.stukje kant.voor het eerste modelletje,het liefste een vitrage
met een schulprand aan de boven of onderkant.

Dit gaat `m worden....

Print de patronen(hieronderaan)
uit op de grootste afmeting.
Dit is laars 1.
Plak deel 1 aan deel 2 en leg hem
op de vitrage.De bovenkant tegen de
schulprand van de vitrage aan.Teken
met een stift de contouren van de laars
en knip het 1keer uit.

Voor de achterkant van deze
laars gebruik ik zelf een neutrale
vitrage(zodat later het patroon
van de voorkant extra zichtbaar
lijkt) je kunt ook twee keer de laars
uit de zelfde stof knippen.

Aan de bovenkant van de neutrale"laars"
stik ik ook een schulprand.Daarna de
twee delen met goede kanten op elkaar
stikken en omdraaien.

Met een kantje aan de zijkant
werk je hem leuk af..even met
een natte doek erop een beetje
de naden gladstrijken. De kous
is best dun..en zal niet zo recht
hangen zoals deze foto.dat los
je op,door  een dun ijzertje
in de zool te leggen,of een houtje.
Van deze kous kun je ook gemakkelijk
een schaats maken...

Extra leuk is het..om er lichtjes in te doen.





Dan nu laars 2
Je hebt hiervoor nodig.Zo transparant mogelijke
vitrage òf tule.kanten kleedjes of gewoon kant
met daarin het liefst ronde figuren
een mooie kaart en een stukje kant.

Print de patronen uit op de grootste
afmeting op a4.Plak de 2 delen van
de laars aan elkaar...leg dit patroon
op de stof en knip het dubbel uit. Stik de
2 delen tegen elkaar aan,draai het geheel om.

Zelf heb ik stukjes uit gehaakte kleedjes
geknipt en die tegen de hiel en de neus
van de laars genaaid(met de hand)
De bovenkant afgewerkt met een rond
gehaakt kleedje. Daartegen een kantje
genaaid.Een mooie kaart erin..
klaar is ie...





Als laatste voorbeeld...ook hetzelfde model
als laars nummer 1 maar nu uit
een mooie oude vitragestof.De voet en bovenkant
heb ik afgewerkt met wat grovere vitragekant.
Op de bodem van de voet een houtje om de
voet mooi recht te laten hangen.Dit model heb ik
nog steeds en gaat deze kerst weer ergens
hangen.





Patroon 1ste en 3de laars


patroon van laars 2





Misschien heb je er wat aan.

lieve groetjes


Nelleke



11 opmerkingen:

  1. Hoi Nelleke,
    De sok blijft leuk he.
    Ik heb hem vorige jaar ook gemaakt toen ik hem in jouw post zag was ik meteen verkocht.
    De foto staat op pagina creatief van mijn blog .

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Nelleke,

    Wat een mooie en romantische laarzen laat je weer zien. Ik vind het ook een leuk idee om cadeau te geven met de kerst. Weer bedankt voor je uitleg.

    Fijne zondag en groeten van Xandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh leuk Nelleke, schattig met die lichtjes erin.
    En sok nr 2 met die oude foto...super!

    groetjes Ciska

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Nelleke, wat een prachtig idee, deze heb ik vorig jaar gemist, en ik kon het ook niet meer nalezen, daarom vindt ik het dubbel leuk dat je het allemaal weer hier laat zien:)
    Nog een hele fijne zondag !!

    Liefs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel gaaf zijn ook deze kerstsokken Nelleke !

    Ik heb er ooit ook 1 gemaakt van broderie stof die komt ook weer tevoorschijn hoor !

    Je idee met die etagere heb ik bijna af , en ik ben er nu al blij mee !

    Liefssss Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke kousen!! deze had ik ook nog niet gezien...
    Inderdaad ook heel leuk als kado..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ja meid ze blijven geweldig .... leuk idee met de lampjes... toevallig hab ik gisteren de bellen weer in mijn handen gehad .. die komen natuurlijk ook weer te hangen in de gang alleen even nieuwe misseltoe eraan maken ... dikke kus xx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk hoor, wat een duidelijke uitleg!!
    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vorig jaar heb ik er één van jute gemaakt, maar dit is toch wel even iets anders. Prachtig resultaat!
    Fijne week,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie ideetjes weer! Erg leuk dat kant,

    lieve groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie kerstsokken, ook mooi om kado te geven!
    Ga deze week ook 1 proberen te maken.

    Groetjes Ymie

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor uw reactie.