zaterdag 16 februari 2013

GEEL?? JA: GEEL!

                                             Lieve mensen

Dank jullie wel voor de leuke opmerkingen bij de vorige post. Rood de kleur van de liefde..Rood een warme kleur, maar rood betekend nog veel meer....De kleur Rood betekend: levenskracht,uithoudingsvermogen en vitaliteit.

 Kleuren spelen een belangrijke rol in ons leven.We hebben dagelijks met kleurentherapie te maken, maar vergeten vaak dat ze een grote invloed hebben op ons leven.
Heel gek is dat vaak de kleur die we niet mooi vinden voor in onze woning, juist die kleur is, die je nodig hebt.(persoonlijke gezondheid) Veel mensen hebben niks met GEEL, die kleur komt er bij mij niet in...hoor je dan...En zo heb je de blauw-types en de roze types enz.

Waar je voor moet waken is dat je je lievelingskleur niet overdrijft. Teveel in èèn kleur wonen en eten kan ook averechts werken. Iemand met een onrustige/drukke geest kan beter niet in een rode slaapkamer slapen. Zacht groen of blauw is dan beter.


Heel veel interieurs zijn tegenwoordig neutraal ingericht, veel wit,crème, grijs en houttinten. Dat is voor de innerlijke rust heel mooi,.nog mooier is het om af en toe een kleur er in te zetten, in de vorm van een bosje bloemen en fleurige kussen enz.Dat geldt ook voor de donkere interieurs, waarin je je ook heerlijk kunt ontspannen.
Al een tijdje merk ik aan mezelf dat ik behoeft heb aan de kleur GEEL, maar zoals gezegd..niet mijn favoriet voor in de woonkamer...toch wil ik lief zijn voor mezelf en zoek alle opjecten die ik heb aan spulletjes en foto`s met de kleur geel..in zachte tinten en iets hardere....het zijn er niet veel...alles wat geel was heb ik volgens mij wit geverft..hahaha..Voor mijn ""witte"periode had ik terra en geel, de slaapkamer was helemaal geel, misschien denk je Brrr....GEEL!!! Maar het was erg zonnig en zacht voor de ogen.
Nu is hij wit..maar op de muur toch een donkere creme tint...tegen licht-geel aan.
De babykamer van onze dochter was ook lichtgeel, met wat mintgroen erbij, Heel schattig..was dat toen, zowel een kleur voor meisjes als voor jongetjes. Ik ben trouwens met geelzucht geboren...
zag er meteen een beetje getint uit.
Nu eerst een  foto van  een stukje van onze slaapkamer.
























Bij het zoeken naar gele objecten, komik zowaar wat licht gele babykleertjes tegen. Dit is het soort Geel wat ik mooi vind.









Voor mijn vriendin Ella heb ik een beer gemaakt in een heel zacht gele kleur..of is het donker crème?
(Hoi Ella....Meneer van `t Hof is in beeld...)
















Teddyberengeel is ook mooi!







En ach ja, natuurlijk het gele haar van
Grietje...








Een foto van vorig jaar....een klein bosje narcissen die nog open moeten gaan...veel wit met een vleugje geel..moet kunnen!






Ook behoefte aan Geel, dan kun je het ook buiten
Zetten...ik heb deze week wat narcissen gekocht,
nu nog groen,maar het kan snel gaan....









Kuikentjes Piep, heel licht geel,
 vorig jaar gemaakt
van de poten van een knuffelschaap...








Om een knalgele kleur
 niet TE  veel laten opvallen,
 kun je het kort houden,
 gele rozen b.v. kortknippen en
 ze in een schaal leggen.





(foto van Ella)
En dan het eten...natuurlijk gele petitfourtjes
bananenbootjes....schuimpjes enz...haha...maar om het toch gezond te houden denk ik meer aan: annanas,kerrie, kurkuma,banaan, gele paprika. Vanavond eten we rijst met currysaus en annanas, Als toetje een lekker advokaatje MMmm...
volgens mij is mijn missie wat geel betreft nu wel geslaagd en kunnen alle organen rondom het middenrif weer optimaal functioneren.
hieronder nog wat info over de kleuren-therapie. Misschien vind je het maar onzin..maar het werkt echt net als zonlicht is kleur heel belangrijk. Ik heb ooit eens een cursus ervoor gevolgd en regelmatig pas ik de kleurtjes wat aan, Trek ik ook iets van een andere kleur kleding aan, alle beetjes helpen.







 
Rode producten voor energie en aarden (wortelchakra) bijv. tomaten, aardbeien, rode paprika en appels bevatten veel ijzer en kunnen daardoor het uithoudingsvermogen en de vitaliteit vergroten. 

Oranje producten voor een goede spijsvertering (heiligbeenchakra) bijv. sinaasappelen, mandarijnen, gele paprika, worteltjes, eigeel zijn rijk aan enzymen die een gezonde eetlust en spijsvertering bevorderen.

Gele producten voor reiniging (zonnevlechtchakra) bijv. citroenen, gele paprika, bananen, ananas, mais, noten en zaden, en boter helpen het lichaam te ontgiften, vooral de lever, milt, galblaas en pancreas. 

Groene producten voor een sterk hart (hartchakra) bijv. druiven, kiwi, broccoli, sla, komkommer en erwten bewerkstelligen de harmonie in het lichaam.Groen is de kleur van evenwichtscheppende energie en is belangrijk in uw dagelijkse voeding. 

Blauwe en indigo producten voor koestering (keelchakra) bijv. bosbessen, pruimen, olijven, pruimen en jeneverbessen.Blauw en indigo producten verkoelen en kalmeren het lichaam en bevorderen de slaap.
 
Violette producten voor creatieve ideeën (kruinchakra) bijv. Bramen, paarse druiven, aubergines, paarse uien, kool, rapen.De epifyse heeft de energie van violette producten nodig voor het stimuleren van de spirituele en creatieve regio's in het lichaam.Meer violet voedsel eten kan helpen innerlijke kennis en de intuïtie te ontwikkelen.
  
Kleuren en chakra's / kleurentherapie
 
 
Eerste chakra: rood
Het rood symboliseert de levenskracht van het
basischakra, de energie die de persoon op dit
moment heeft. Deze kleur staat voor doelgerichtheid,
voor moed, uithoudingsvermogen, wilskracht
en doorzettingsvermogen.
Tweede chakra: oranje
Het oranje van de levenskracht toont een onderbuikchakra
dat staat voor gezondheid, jeugdigheid,
vrolijkheid, behulpzaamheid, tederheid en
mededogen.
Derde chakra: geel
Het geel van de wijsheid laat de zonnevlecht zien
als derde chakra, met inzicht, een beter oordeelsvermogen,
wijsheid en geestelijke verlichting.
Vierde chakra: groen
Het groen van de harmonie laat een hartchakra
zien van begrip, stabiliteit, grootmoedigheid,
evenwichtigheid en vitaliteit.
Vijfde chakra: blauw
Het blauw van de inspiratie laat een keelchakra
zien van rust en kalmte, vertrouwen, geloof, waarheid
en godsvertrouwen.
Zesde chakra: indigo
Het indigo van de intuïtie laat het derde oog als
zesde chakra zien. Het staat voor integriteit, loyaliteit,
het bewustzijn van hogere niveaus, het vermogen
tot buitenzintuiglijke waarneming en het
begrip van de wetten van de kosmos.
 
Zevende chakra: violet
Het paars van de spirituele energie laat het kruinchakra
zien vol van deemoed, offerbereidheid,
het verlangen naar loutering en onbaatzuchtige
dienstbaarheid aan de medemens.
(delen uit de bron: kleurentherapie)
Veel info over kleuren kun je op google vinden




Tot slot wens ik iedereen iets geels toe dit weekend,
namelijk een heerlijk stralend zonnetje,


lieve groetjes,

Nelleke

30 opmerkingen:

  1. Geel...........??
    Oei Nelleke,ook niet mijn ding hoor,maar het is wel de kleur van het voorjaar en de Narcissen en de eendenkuikentjes en dat is wel weer mooi.
    Maar voor binnen en kleding b.v neeeeee.....haha.
    Ik hou het maar bij de witte en roze/rode tinten hoor !!

    liefssssssss
    Dicky Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahhaha...Dicky Marie,

    Gele onderkleding mag ook!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Nelleke, ik vindt geel een mooie kleur voor de lente, na al dat grau en grijs, maar voor in huis heb ik de gele periode ook achter me gelaten, toen was het heel mooi en zonnig maar nu ga ik ook meer voor wi, behalve natuurlijk de stralende zon, die wens ik jou ook :)
    Een heel fijn weekend !!

    Lieve groetjes Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag is geeeel de kleur van de toetjes...vandaag is geeeellll lalala.Ja zoals het met rood kan,kan t met geel natuurlijk ook gezongen worden.Nu heb ik zoals alleen jij zult kunnen begrijpen een beetje moeite op dit moment om hier heel serieus op te reageren,maar natuurlijk doe ik een poging ;-)
    Ik ben ook best wel n geel mens,zachtgeel vind ik heel mooi
    Ik zei laatst tegen n vriendin dat ik zachtgeel mooi vind en ik kreeg ook gelijk te horen ..."Geel"??
    Maar inderdaad geel is een mooie kleur.

    Heb je trouwens je Reiki graden ook? Je weet zoveel van Chakra's...

    En het is ook zeker waar dat kleuren heel veel invloed op je hebben...ik voel me het meest thuis in aardetinten,warme kleuren

    Zo meis...eet smakelijk avond en als je aan je advocaatje zit,denk nog maar even aan mij hahahhhaha

    Liefs Janet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Nelleke,

    Van geel word ik altijd vrolijk. Denk maar eens aan een bosje gele narcissen en tulpen in het voorjaar... Mijn dochter had vroeger een gele slaapkamer en het was er altijd zonnig...zelfs als het regende.

    Fijn weekend en groetjes,

    Xandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geel is voor mij ook geen kleur die er snel in zou komen. Het hele zachte babygeel vind ik wel mooi.
    Ik heb ook ergens een lijst liggen met de betekenis van de kleuren. En toch ga je af op je voorkeur.
    Mooi weekend!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jeg hører åbenbart til de få der kan lide GUL det er en skøn farve, og i min bluse skuffe er den repræsenteret i alle farverstyrker, derimod har jeg ikke en eneste bluse i grøn eller blå, sådan er vi så forskellige i vores smag. knus morkaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In mijn vorige huis was alles een heel zonnig geel geschilderd. In het huis waar ik nu in woon is de ene helft van de muren zacht geel en de andere kant licht terra. Mijn gele periode loopt nu een beetje op zijn eindje. Wil nu wit en een beetje capucinokleur. En toch zijn geel en bruintinten niet mijn favoriete kleuren. Ik zal niet gauw kleding kopen in die kleuren.Raar he? Maar. zoals gezegd, het hoort wel bij de lente.
    Liefs Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij dat mooie geel van jou wordt het hier gelijk voorjaar hoor Nelleke, wat heb je weer mooie dingen voorbij laten komen. Ik heb mijn oude beer nog van dat ik twee jaar was, hij mist een oor en valt zowat uit elkaar geloof ik maar hij zit heerlijk op de kast en wordt 53 jaar oud.
    Liefs ghea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Interessante post...ik geloof er wel in...al zou ik dan 'geel eten'en niet binnen zetten, behalve dan misschien een bos tulpen...die mogen wel geel zijn van mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke post weer Nelleke! Weet je dat de bekleding van mijn wieg ook geel was. Ik heb daar pas nog het kant vanaf gehaald, maar de bekleding wel bewaard. Zijn kleine blokjes geel/wit. En dat zachtgeel van dat kleine vestje vind ik ook erg lief! En een geel advocaatje vind ik ook heel erg jammie!!! net als die lekkere hapjes! Zucht!!! maar niet goed voor Brie. Ben al zo,n snoepkont. Vroeger heb ik hier ook best wel geel gehad in huis, maar nu niet meer. Ja een mooi bosje bloemen met gele bloemetjes er tussen vind ik wel mooi.
    Heb weer genoten van je post Nelleke. Een heel fijn weekend meis.
    Lieve groetjes Brie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Marian,

    Buiten de narcissen om,.. zal er hier ook verder geen geel komen,al helemaal geen knalgeel, maar met eten en in de natuur naar de kleuren geel kijken is al heel wat....dus geen geel t shirt ook niet met zòn grote smile erop...alhoewel..dat staat wel heel vrolijk....


    groetje allemaal,

    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een kleurige post! Geel...hmmm...niet helemaal mijn kleur...ben meer van het wit en grijs (ha ha saai, hé?)

    Fijn weekend

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geel..zachtgeel vind ik een mooie kleur.
    Ik krijg er een lente gevoel van...moet gelijk aan narcissen denken...en aan kuikentjes...lief.
    Ik ben een blauw mens..en dan vooral het oud blauw of grijsblauw.
    Onbewust voel ik me altijd erg tot die kleur aangetrokken.
    Leuk al die weetjes over de Chakra kleuren.

    Liefs, Ciska

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een mooie gele post!
    Alhoewel geel ook niet mijn kleur is ,vind ik de zachte tinten wel heel mooi!
    En in het voorjaar mag het van mij, fris geel in de natuur!

    Ik wens je een hele fijne zondag!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ooooo jaaakessssss de kleur geel de kleur van nijd..... of was dit nou een andere kleur hahahaha... ik ga je post eerst eens op mijn rust lezen.... kom er op terug xxxxx van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Nelleke, ik vind zachtgeel ook erg mooi, bananenijsgeel hmmm. Pastelkleuren zijn ook altijd mooi. Ik vind dat kleuren ook veel over een mens zeggen, het grappige is dat in Zuid-Frankrijk men ook van sprekende levendige kleuren houdt,de mensen zijn temperamentvol. In het hoge noorden kiest men vaak wit, grijs, de mensen zijn er ook veel koeler, dat is mijn ervaring.
    En kleur gebruiken is vaak het durven gebruiken, en aanvoelen.
    Ach ja en ieder zijn smaak ook.
    Ik zou niet zonder kleuren kunnen leven,

    fijn weekend,

    Liefs Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha..de meningen over geel zijn dus verschillend...net als bij rood..en waarschijnlijk bij alle andere kleuren, zoveel mensen zoveel kleuren.
    De boodschap van deze post was meer bedoeld om iets over kleuren te vertellen ...en wat kleuren voor je kunnen betekeken, tot betrekking je gezondheid. niet zozeer of je daar je interieur mee zou willen inrichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nou zeg, ik dacht dat ik deze keer een lange post had maar goh zeg wat een super lange kleurrijke post!
    Heel erg leuk om te lezen en je wordt er vrolijk van ook!
    Er stonden nog narcisjes in de garage van vorig jaar in een pot, die gaan ook weer in bloei toch wel mooi hoor dat zachte geel.
    Ik wens jullie een heerlijk weekend!
    Liefs Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nou ja die Nelleke toch, ineens in de kleurtjes.....
    Heb gisteren in de trein heerlijk je blogje zitten lezen. Ik heb er van genoten hoor en ik vind geel een pracht kleur, tenminste dat zachte baby geel. Heerlijk romantisch. leuke tuin heb je trouwens. Ik heb een dakterras maar wil hem dit jaar ook eens een keer vernostalgiseren....... hoe zeg ik dat nou?
    lekker met zo'n hekje en een potje enzo.
    Ga er mee aan de slag binnenkort. OP deze manier krijg ik er inspiratie van.
    liefs
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hello Dear :) .
    Great blog. Interesting post.
    Have a nice weekend.
    Welcome to my blog.
    http://photographyismyexistence.blogspot.com/

    Like me on Facebook. I will be extremely grateful.
    https://www.facebook.com/pages/In-another-light/413836138693856

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtige post heb je er van gemaakt. Hier alleen geel, als mijn man bloemen haalt ;)
    Fijne zondag, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Nelleke, wat een leuke post, hier heb ik van genoten....je slaapkamer ziet er prachtig uit en ik vind je mag altijd kleur toevoegen als je hier behoefte aan hebt....Ik heb een cursus Chakra tekenen gedaan, dit was zo leuk en wat heb ik toen prachtige creaties gemaakt.....fijne zondag en liefs van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Nelleke.
    Prachtig zo,n hele oude beer. Ik heb er ook nog zo eentje. Die is al 54 jaar oud. Net zo oud als ik dus.Maar ik kan er geen afstand van doen.
    Knuf van Rens

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een heerlijke informatieve post heb je er van gemaakt Nelleke...prachtig!
    Zacht geel vind ik toch ook wel een hele mooie tint hoor....en zeker zeer zonnig!!

    Prettige dag verder,
    Groetjes Grietje

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik zou ook niet zo direct geel kiezen maar zoals jij het in je verhaal beschrijft en laat zien weer wel. Toevallig is mijn massagekamer ook zacht geel, het heeft gewoon een rustige uitstraling en doet toch warm en zonnig aan. Natuurlijk vind ik narcissen ook mooi, het maakt je vrolijk. ik geloof dat kleuren je stemming beinvloeden, ieder persoon heeft zo zijn eigen kleuren. Je hebt het mooi omschreven en ik ben een beetje jaloers op die mooie beer die je gemaakt hebt hihi, hij is prachtig.
    liefs hanny♥

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Nelleke, wat leuk dat je mijn blog wil volgen. Je bent van harte Welkom. Ik vind jou blog ook verrassend, mijn oude poppenmoederliefde komt ook weer helemaal naar boven. Ik had vroeger een poppenwieg door mijn vader zelf gemaakt, van ijzer met een bekleding van een wti-geel petitruitje. Die heb ik nog, want er zou ook een echte baby in kunnen. Maar ik heb ook nog een rieten wieg, van mijn eigen kinderen. Die is nu weer gebruikt, door mijn dochter, voor haar dochter June. Zij word in april alweer 1 jaar, zij is mijn 1e mooiste kleinkind echt een (pop).
    Ik heb erg genoten van je blog, en voelde mij zeer zeker welkom.

    lieve groet Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een heerlijke zonnige kleur , inderdaad niet zo voor in het interieur. Kan me nu niet meer voorstellen ,maar mijn trouwjurk was heel zacht geel , haha. Alweer 41 jaar geleden. Dan zo helemaal mijn ding - de chakra's. Doe ook vaak de chakra-kleuren meditatie om ze te bekrachtigen. Net als jij , heb ik ook geelzucht gehad en blijft de zonnevlecht extra aandacht vragen. Lieve Nelleke , heb weer erg genoten van je blog en alle kleurtjes.
    Lieve groeten....Jowilleke.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi hoi Nelleke, wat een mooie post, geel is ook niet mijn kleur maar oud geel en vergeeld wit enz enz weer wel.

    Wat de kleuren betreft het klopt allemaal, soms heel soms heb ik gewoon iets rood nodig dan doe ik iets roods om een kettingkje met een rode steen of armbandje met rode steentjes. Het is goed als je luistert naar je gevoel en daar bepaalde kleuren op afstemt...

    lieve groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dat zachte baby geel, prachtig, ik ruik er al een heerlijk zwitsal luchtje erbij. Echt een knuffelkleurtje.
    De gele narcissen, als ik dat zie dan krijg ik zo'n zin in het voorjaar, heerlijk met het voorjaarszonnetje. Daar hebben we toch allemaal behoefte aan?

    Lieve groet,

    Elizabeth










    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor uw reactie.