woensdag 6 februari 2013

KLEINE PASPOPJES VAN PAPIERMACHÈ

Beste mensen,

Hoe gaat het met jullie??   Genieten jullie ook zo van het zonnetje? De wereld ziet er meteen een stuk gezelliger uit.    Wat ik zelf ook altijd gezellig vind, zijn jurkjes..en dan van:  kant! Mijn vriendinnen en ik zijn altijd mee in de weer. We zijn nu kleine jurkjes aan het maken,
daar gebruiken we oud kant voor, soms ook oude gebreide of gehaakte stukken. Vaak hangen we jurkjes aan een stokje maar ze komen nog beter tot hun recht op een klein paspopje.

 In Katwijk is  een hele leuke hobbywinkel gekomen vorig jaar. De eigenaresse heet Elma, Elma zelf is ook erg creatief. In dat winkeltje verkoopt ze papiermachè paspopjes.Gisteren was ik er even met Ella en kocht de laatste... in Maart komen er weer nieuwe binnen, die tip wil ik jullie dan ook geven.Want  met die paspopjes kun je zoveel leuke dingen doen! Je kunt ze b.v. beplakken, beschilderen enz. Het is de moeite waard om in haar webwinkeltje te kijken,  nog leuker is om eens haar winkeltje te bezoeken, in Katwijk aan zee. de link is:klik Hier

Op twee van die paspopjes heb ik  kledingstukjes gemaakt, van een oud katoenen kleed,waar een schulprand aan zat. Het is van een gebreid materiaal met opengewerkte stukjes ertussen. Zo lijkt het net alsof ik de jurk en het hempje zelf heb gebreid.

Bij een ander paspopje heb ik de onderkant ingeknipt,in een boogvorm. Daar eitjes in gelegd,eronder een draadmandje als onderrok. Beetje vreemd.......popjes in een vogelkooi...eitjes in een paspopje..maar dat is precies de bedoeling, iets aparts.



Kanten jurkjes perfect over het paspopjes wat hier nog doorschemerd.



Ook heel mooi is het,  om in een zachte tint een onderjurkje  onder het kanten jurkje te hangen, maar dan zie je het paspopje niet meer,dus zulke jurkjes kunnen beter aan een standaardje hangen.


Nog enkele stukken gemaakt van het oude kleed.(foto boven)Hier komen nog randen aan die Wil en Ella gaan haken. Zelf kan ik ook wel haken.... maar mijn handen zijn vaak ontstoken, dus dat klusje laat ik graag aan hun over.Ze doen het ook heel erg graag.

 Hieronder (foto`s)  zie je de kledingstukjes die ik aan de paspopjes heb gemaakt, van dat kleed. De eerste een hempje,met daaraan kant,(was een kraagje) daaronder:  echte jarretelletjes. De tweede met een jurkje, en kanten rand aan de onderkant.














Dan hier het opengewerkte paspopje met eitjes...grappig om te zien, die (buitenlandse) kranten aan de binnenkant.....Oja, de paspopjes zijn 18cmhoog.













Verder nog wat foto`s van enkele kledingstukjes, de grote is een jurk van prachtig oud kant aan de onderkant, gemaakt door Wil, de bovenkant  tule/oud kant gemaakt door mij.  Het gehaakte vest heeft Wil weer gehaakt,evenals het onderkantje van het kleine vestje.
Het rechtse jurkje heeft mijn moeder gebreid, het modelletje is nog van voor de oorlog.









Voor ik de dag verder instap....nog even dit: Elma verkoopt deze papiermachè-schoentjes in haar winkel. Dat word mijn volgende werkstukje, en laat ik heel graag zien hier in de volgende post.

Leuk dat je even kwam kijken, een hele fijne dag, en een lieve
                                                 groet,


                                               Nelleke



22 opmerkingen:

  1. O Nelleke wat heb je dit weer mooi gedaan. Hele leuke foto's heb je ervan gemaakt.
    Kijk uit wat je met de schoentjes gaat doen.
    Liefs Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een zwanger paspopje deze keer.....HOE kom je er weer op ??
    Die piepkleine jurkjes...het is wel even freubelen hé maar dat is zo jou ding ik zou er denk ik zo moedeloos van worden want het gaat mij dan niet snel genoeg....
    Ik laat het dus aan jou over en wij genieten dan weer van je mooie foto's Nelleke !!

    liefsssssssssssssssssss
    Dicky Marie en de kinders ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet het er weer super leuk uit!
    Hoe kom je toch weer op het idee om eitjes te leggen in een paspopje...en het staat nog geweldig leuk ook.
    Ik ben zeer benieuwd wat je met de schoentjes gaat doen maar ook dat zal wel weer iets heel bijzonders worden.

    liefs, Ciska

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker bezig Nelleke, en oo dat gebreide jurkje zo lief komt me erg bekend voor. Dat soort jurkjes zag je 50 jaar geleden allemaal zo leuk. Fijn dag Nelleke, hier ook prachtig weer. Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is weer even schattig zeg, zulke kleine papier maché popjes! Mooi heb je ze aangekleed,echt leuk!
    Oh ben zo benieuwd alweer naar de schoentjes, wordt vast heel leuk.

    Lieve groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk Nelleke. Vind de jurkjes zo lief staan op de paspopjes. Wat ben je toch super crea. Hier schijnt het zonnetje ook lekker, ga er nu ook even van genieten buiten. Nog een fijne dag! Lieve groetjes Brie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och het is toch allemaal weer te leuk!!!!!!
    Vooral die eitjes er onder in. dat vraagt toch al om voorjaar he. Ik ga vanmiddag in ieder geval eens even neuzen in de webshop van Elma.
    Eerst even mijn boterham op eten en dan fietsen. Dat moet van mijzelf voor dat ik verder ga met de hele leuke dingen waar ik het liefst dag en nacht mee bezig ben. Net als jij denk ik:)

    liefs
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi hoi Nelleke, wauw dat is weer geweldig leuk, ik wou dat ik meer tijd had om ook met dit soort dingentjes bezig te zijn...

    Zow schattig die jurkjes...


    lieve groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank voor je bericht, heel attent! Wat ziet het er weer prachtig uit Nelleke! Die eitjes, s c h i t t e r e n d!
    Van al die prachtige creatieve dingen zou je ook een boek kunnen maken, volgens mij animo genoeg.
    Paspoppen zijn altijd leuk, ik zou er zo mee willen beginnen....
    Succes met je volgende 'stap'! Ik ben benieuwd.....

    Lieve groet,

    Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een super leuke paspopjes.
    En die met de eitjes wat een geweldig idee.
    Zo mooi gemaakt weer allemaaal.
    Ben benieuwd wat je van de sxchoentjes maakt.
    Groetjes Brigite

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallootjes,eens even kijken of ik nu wel iets kan posten .Het lukte me bij je vorige post namelijk niet.Wat zijn ze leuk zeg je paspopjes .Ik vind het idee met die eitjes echt superrr leuk
    Groetjessssssss Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Daar was ik weeeer hahahhahha
    Oh Nelleke...de paspop met eieren...ikke alweer jaloers hihihi.Echt supermooi!
    Nu ben ik natuurlijk gek op die kanten en gehaakte jurkjes,maar die met die eitjes vind ik erg apart.Mooi!!

    Liefs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuke paspopjes!
    De jurkjes zijn helemaal geweldig!
    Echt een mooie post hoor!!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, wat prachtig allemaal, wordt altijd een beetje vrolijk van al dat moois!!!!
    Groetjes van Bregit

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je dit weer prachtig gemaakt...zo leuk en zo creatief...ook nog de kleertjes op de paspopjes....ik vond het een hele leuke post en de site met de creatieve spulletjes heb ik direct bij mijn favorieten gezet...lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Nelleke,

    Ik ga helemaal uit mijn dak!!! Wat gaaf die paspop met die eitjes !! en wat gaaf al die mooie jurkjes!!! Helemaal een toppertje hoor.... En die schoenen dat zie ik al helemaal zitten!!

    Ben benieuwd naar je volgende post!!
    Veel liefs Sharon

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zit nog na te genieten van je kant/ vogelkooitjespost super mooi zeg!
    En dan deze prachtige paspoppen romantisch aangekleed door " de vaardige creatieve drieling" :)zo kun je inmiddels jullie drietjes toch wel noemen?
    Prachtig hoe jullie alles zo gemaakt hebben, lijkt me ook erg gezellig om dit samen te doen.
    Bedankt voor je lieve reaktie op mijn blog, inderdaad je hebt steeds de neiging je te verontschuldigen als je even niet de prioriteit bij het bloggen legt, alles is gewoon leuk om mee bezig te zijn en soms ben je ergens mee bezig zoals ik zojuist ( aan het zoeken naar kleuterideetjes, liedjes,etc. ) en dan vliegt de tijd...maar goed ook zo vervelen we ons nooit toch?
    Fijne week nog
    Liefs Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Nelleke, wat onzettend prachtige jurkjes, en ze staan zooo mooi op de paspopjes !
    Wat een apart idee dat paspopje met die eitjes erin, jij hebt ook altijd op zulke gave ideen :)

    Liefs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat een prachtig blog is dit weer geworden! Helemaal te gek die mooie jurkjes op de paspopjes en een met eitjes onderin , Leuk !!!
    Er komen ook nog schoentjes , joh , ik moet nog helemaal bijkomen van al die super ideeën.
    Heel veel creatieve uurtjes , ook voor je vriendinnen Ella en Wil.
    Lieve groeten....Jowilleke.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig al die kleding, sommige modellen zou je in grote maken zelfs kunnen dragen. Die combinatie met de eitjes is ook erg mooi. Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat jij toch allemaal uithaalt met die paspoppetjes hahahahaha geweldig , hoe kom je erop...
    Mooi bedacht allemaal en de twee dames.... ja daar kan je het zeker aan overlaten komt helemaal goed met het randje... super leuke post weer xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wow Nelleke....ik ben weer sprakeloos! Wat ben je toch creatief en zo vindingrijk! Wat zijn die jurkjes leuk en dat het nestje in het paspopje....geweldig leuk!
    Fijne zondag!
    X Nicole

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor uw reactie.