donderdag 18 april 2013

EEN LENCIPOP

                                        
                                         Lieve Mensen,


Misschien ken je wel de Lencipoppen? Deze poppen werden ook in de periode van de Khäte Kruse poppen gemaakt. Ze waren erg populair. De poppen stonden bekend om hun mooie gezichtjes en prachtige kleding, er waren heel veel veschillende karakters..


Deze poppen werden net als de K.Kruse poppen van stof gemaakt. Als ik in die tijd had geleefd...dan had ik er absoluut èèn gekocht!
Veel Lenci-poppen kijken erg grappig,maar bij het zoeken naar poppenafbeeldingen kwam ik er èèn tegen waar ik meteen helemaal verliefd op werd...wowwwwwww wat een schat van een pop.
zie de afbeelding hieronder.....



Een tijd lang staar ik naar het plaatje...wat vind ik nu zo leuk aan deze pop??? De puurheid..ja dat is het!!! Het stelt een meisje van een jaar of 7/8 voor denk ik. De materialen...zijn puur..maar vooral de blik in haar ogen pakt me. Daarbij zòn simpele aplicatie op haar jurkje...maakt het net af. De pop is voor mij om te zien ook een soort poèsieplaatje.

Affijn...die pop zal ik nooit in mijn bezit kunnen krijgen...en al was ie te koop een orginele Lencipop kan mijn spaarpot niet aan.
Ze inspireerd me echter wel genoeg om er zelf èèn te maken. En ik heb geluk...heel veel geluk zelfs..dat vriendin Wil een poos geleden een poppenkop van stof had gevonden op een rommelmarkt..(wat dus achteraf een Lencipoppenkop bleek).ze gaf hem aan mij...om er eens iets mee te doen. Alleen...het is  een babyhoofd....zie volgende foto....







Dat word nog een hele klus, om het een ander uiterlijk te geven.......voor het lijf besluit ik geen stoffen lijf te maken.. want ze moet wel kunnen staan. Het word een grote pop,71 cm, een stoffen lijf  gaat dan al snel inzakken.
Bij de kringloop koop ik een klederdracht pop waarvan ik dacht dat ie groot genoeg was...nee dus....maar de pruik van die pop
gebruik ik wel.....





je ziet het hier...een te klein lijf...
















De kop schilder ik met acrylverf. de pruik plak ik er in delen op..omdat het een nogal donker haarstuk is, zet ik er stukjes lichter
haar (van een andere pruik) tussen. Met het tweede lijf en benen ga ik verder....ik maak een jumpsuit van  huidskleur  tricot en trek dat over het lijf aan. De armen maak ik wel van stof, zodat het mooier bij het gezichtje staat en bovendien zachter aanvoelt.
Als de armen klaar zijn stop ik die in de armsgaten..naai ze tegen elkaar aan  (binnen in de romp) en naai daar ook het hoofd tegen aan..het geheel niet te strak....zodat het hoofd straks vrij kan bewegen. De pop krijgt een wollen jurkje aan...een gehaakt kraagje...echte babyschoentjes en sokjes...en dan...............















is ze klaar!














































Bedankt lieve lencipop voor de inspiratie!! En alle lezers bedankt voor jullie bezoekjes en geweldig leuke reacties steeds, ook via de mail. In de eerst volgende post heb ik iets heeeeeeeeeeel leuks
te vertellen...........

lieve groetjes

Nelleke

27 opmerkingen:

  1. WOW Nelleke,
    Wat een bjoetie, ik vind haar super mooi, het pruikje is fantastisch,mooie strik en een lief jurkje..als ik hier alles lees over die poppen dan..moet ik toch iets bekennen, ik had een mooie Schildpadpop die wel meer dan 50 jaar oud was..ze zat op een hoge kast en..op een dag heeft de kat de pop eraf gesprongen, op de grond gevallen, gat in haar hoofd en stukje van het handje eraf..en die heb ik weggegooid, wat erg, iemand had die vast nog kunnen repareren....Liefs van Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Nelleke.
    Ik ben heel benieuwd naar je volgende blog. Ben niet nieuwsgierig hoor.hihi.
    Maar wat is de pop mooi. Ik vind dat je dit geweldig gemaakt hebt. Dat is kunst met een grote K.
    Dikke knuf van Rens

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooohhhh wat MOOI !!!!!! Ik zit hier met me mond open te kijken meis!!! Hoe krijg je het weer voor elkaar!!! Wat prachtig zeg!!! Ik vind ze nog mooier dan de echte lencipop. En hoe doe je dat met dat pruikje toch? Nelleke je verdient meer dan een dikke tien meis!!! Dat mooie jurkje ook. Prachtig gewoon. Jij maakt van een vuilniszak nog wat moois!!! Lieve groetjes Brie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhh wat heb ik hier zitten genieten, wat knap en wat een ontzettend mooi, lief en schattig resultaat, ze is een plaatje !!
    Lieve groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze is echt prachtig geworden...een heel bijzonder popje.
    En heel knap gemaakt van al die verschillende onderdelen...je kan toch haast niet bedenken dat het hetzelfde poppen hoofdje is.
    Ze is om trots op te zijn.

    Liefs, Ciska

    BeantwoordenVerwijderen
  6. OOO wat is dit geweldig zeg. Ik heb vol verbazing gekeken hoe jij dit tot zoiets prachtigs hebt gemaakt. Je begon met het hoofdje van je uiteindelijke pop, dan kwam het hoofdje van de pop die je zo geweldig mooi vind en je het allermooiste vond. Ik dacht toen nog, nou ik vind die hierboven veel mooier. Blijkt dat de pop te zijn die je zelf helemaal hebt gemaakt c.q. opgeknapt! Wat een schitterende pop, wat een schatje, wat kun je daar torts op zijnz eg, kunnen....nee Moet je trots op zijn, het is geweldig wat je gemaakt hebt!
    Volgende keer iets leuks te vertellen, je maakt ons wel nieuwsgierig hoor hihi.
    liefs Hanny♥

    http://tierelantijntjes.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Nelleke, Ik had ze net gezien op facebook, dus snel even naar blpgger voor meer... Wat heb je dat weer mooi voor elkaar gekregen, ze is echt wondermooi en zo groot. Er zal nog een tijd komen dat iedereen een "Nelleke pop" wil. Doe vooral zo verder!
    Lieve groetjes,
    Christelle.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhh wat een prachtige pop is het geworden. Je hebt er een waar kunstwerk van gemaakt. Mijn complimenten hoor.
    Fijn weekend
    Liefs Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige pop is ze geworden.
    En ik vind haar mooier dan de inspiratiepop, omdat ze gecompliceerder van karakter is. Je moet wat meer energie in haar steken.
    Ik heb genoten!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi lieve Nelleke,

    Wat gaaf die pop!!! Ook toeval dat ik die pop had gezien op de beurs!!! Je hebt echt er een plaatje van gemaakt!!! Ben benieuwd naar je verrassing, is het iets erg leuks?

    Veel liefs /sharon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Un trabajo fantástico el resultado me ha impresionado, felicidades:)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige pop heb je gemaakt Nelleke. Je bent toch een echte artiest om van al die onderdelen zo`n lieve pop te maken. Ze doet zeker niet onder voor de "echte".

    Groetjes van Xandra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh Nelleke , Wat een prachtige pop
    Wat heb je haar mooi gemaakt, je bent gewoon een kunstenares
    En oh wat geniet ik steeds weer van die mooie plaatjes van al je kunstwerken
    Liefs Corry

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig.
    Je hebt haar een heel mooie opknapbeurt gegeven.Knap hoor 1 op uit verschillende afdankertjes. En ze lijk sprekend.
    Super knap gedaan.
    Groetjes Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Nelleke.........ik ga helemaal uit m´n dak, wat ONTZETTEND PRACHTIG is ze geworden, ook ik vindt haar mooier als de echte Lencipop, en hoe je het gemaakt hebt.....ongelooflijk!!
    Je bent een ware kunstenares :)

    Lieve groetjes Mieke

    P.s Heb je mijn mail nou gekregen ??

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het is toch ongelooflijk zó mooi gemaakt!! Wat een werk maar zo'n prachtig resultaat, bijzonder mooi!!!
    Wat je ogen zien maken je handen, géweldig!
    Wel even signeren Nelleke, bedenk even een leuk meesterteken en plaats het onder in de nek net zoals andere poppenontwerpers doen.
    Het is uniek wat je hebt gemaakt!!

    Lieve groet,

    Elizabeth









    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallootjes,nou heb ik in al die jaren toch al heel wat moois voorbij zien komen van wat je allemaal gemaakt hebt.Maar met deze pop heb je je zelf echt overtroffen Ik vind hem superrrrr en zeg gat in het dak.
    Groetjesssss Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik heb even heen en weer zitten scrollen van de echte pop en die van jou....en een stukje lezen...en toen dacht ik ..ik vind het eerste plaatje veel schattiger ...nog niet wetende dat dat jou popje was...
    Dus ik vind jou gemaakte pop leuker als de originele...het is een schatje!!!!!!!
    Ik denk dat met de communicatie over het poezenpatroontje iets fout is gegaan....als je het alsnog aan mij wil doen..heeel graag....Wil je dat dan laten weten bij mijn laatste blogpost??? dan geef ik je nogmaals mijn email..
    een heel fijn weekend en geniet van je schattige popje...

    groetjes Manuela

    BeantwoordenVerwijderen
  19. WOW wat is dat geweldig mooi gemaakt. Haha , een echte lencipop ! Lieve Nelleke , jij hebt je eigen merk. Een echte Nelleke ! Ongelooflijk knap , hoe je dat voor elkaar krijgt. Je blog heet niet voor niets "Echte Poppenliefde" dat straalt er ook aan alle kanten vanaf.
    Lieve groeten ... Jowilleke.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Jeetje Nelleke wat een kunstwerk heb je hier weer neergezet, al had ik toch maar een procent van jouw creativiteit dan zou ik toch al een zeer gelukkig mens zijn. Ik zit zo vaak met bewondering te kijken naar wat jij hier allemaal doet en laat ziet, al die beesten van die oude dekens daar zit ik ook steeds bij te kwijlen zo gaaf dat varken met kroon helemaal geweldig. Je pop is SUPER mooi geworden, maar ik had ook niet anders verwacht hoor.
    Alles wat jij in je handen krijgt veranderd in iets moois.
    Ik heb ervan genoten hoe jij van drie poppen een zo'n mooi exemplaar heb gemaakt. Ik wens je een heel fijn weekend, groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je pop is geweldig geworden Nelleke!
    Heel mooi geworden, wat een werk!

    Fijn weekend,

    Liefs Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtig zeg...ben er echt weg van!!!
    En wat een leuk stuk van jou in de Daphne's Diary!Keileuk !
    liefsd,marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  23. WAt ben je toch een kunstenaar ! Ik heb genoten van deze metamorfose welke jij de pop gegeven hebt!
    Ik ben zo blij dat ik je weer tegen gekomen ben op faceboek en vandaar weer op je blog ben gekomen ik ga je zeker weer volgen! Lieve groet Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  24. lieve Nelleke,wat is ze mooi geworden,en groot.Ze heeft een hele lieve uitstraling,knap van je hoor.en je foto's zijn erg mooi geworden,

    lieve groetjes GREET

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi hoi Nelleke, meis meis wat heb je dit weer geweldig mooi gemaakt en wat een lief gezichtje heeft je pop. Je bent echt super hoor als je dit allemaal kan...

    fijn weekend,
    lieve groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Nelleke,
    wat is jouw pop leuk geworden, ze lijkt echt op een Lenci pop!
    Knap van je hoor en gefeliciteerd, dat je in de Daphne`s Diary staat: ik ga hem zeker kopen!
    Groetjes,
    Ernestine

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ben ik nog een keertje, heb Daphne's diary inmiddels in huis en wilde je even laten weten dat ik jou bijdrage echt zo ontzettend leuk vind, helemaal geweldig !!
    Lieve groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor uw reactie.