dinsdag 4 juni 2013

BESCHRIJVING PASPOPJES BEKLEED MET JUTE

Hallo allemaal,

Hier komt de uitleg van de piepschuimpaspopjes die ik met jute heb bekleed.

Je hebt nodig:

model 1 een piepschuimtorso van 35cm
model 2 een piepschuimtorso van 25 cm
Beide torso`s zijn in diverse hobbyzaken te koop maar ook
via webwinkels en zijn redelijk betaalbaar.
een mes
een primer, b.v. Gesso, of lijm zoals paverpoll,  of pretex , of boekbinderslijm.
Patina:  antiek bruin
matte acryl verf of krijtverf lichtgrijs
touw
stuk jute
lange kopspelden
stempels
hobbylijm
voor beide modellen een standaardje..ik heb voor de mijne oude kandelaars gebruikt.

Eerst  begin ik  met het grote model

P.s. uiteraard kun je gewoon je eigen lievelings kleuren gebruiken
en kan je i.p.v. een jute rokje een kanten rokje van tule maken.
ook het bovenlijfje kun je gewoon met èèn kleur verven...zonder
patina. (Het is wel het mooist om de torso eerst voor te werken met
gesso of met een laag pretex of paverpol (stofverharder) of een andere lijmsoort op waterbasis omdat alleen een laagje verf over piepschuim geen leuk effect geeft) Hoe meer verf en lijmlaagjes hoe mooier de paspop word en des te minder je ziet dat het van piepschuim is.


 Persoonlijk vond ik de torso wat te lang, dus ik snij er een stuk af, en snij het in een punt vorm zodat het rokje er later mooi onder valt. De rand waar ik snij teken ik eerst voor met stift... kijk uit voor je vingers met snijden!!!
 De onderkant word hierdoor wat rafelig, dat werk ik weg met een ander scherper mesje.... in de midden van de torso maar ik met de punt van een schaar een gat, zo breed dat de kandelaar er in past, later lijm ik die er in vast.


Zoals ik al dus zei  voor het mooiste effect en voor een prettige bewerking verf ik de torso eerst voor met paverpoll.





 Als die laag droog is maak ik met patina lijnen rondom de torso, wat ik later over het geheel uitsmeer met een doek, patina op terpetinebasis glimt. Ik zelf wil geen glimmend voorwerp dus ik ga met een matte verf over de patine heen....deze verf is op waterbasis en eigenlijk kan je die twee niet combineren..maar...dat is nu juist !!het droogt " verweerd" op... precies  mijn bedoeling!





 In de post met de kinderpaspopjes deed ik het met een gaatjesspons maar hier doe ik het met een waaierkwast opbrengen...beetje her en der over de torso aanbrengen zodat het glimmende gaat verdwijnen.


 Je kan het daar verder bij laten en de torso aankleden. Maar ik wilde iets aparts en heb groeven gemaakt in de midden..en taille
ook bij de schouders en de nek voor een speciaal effect. in die groeven smeer ik weer patina en wrijf dat uit.


 Daarna plak ik in die groeven het  touw.










 De afwerking bestaat uit een strook jute, die ik eerst heb bestempeld, ik rimpel de strook in en zet het met lange kopspelden in de torso. Onder de rand van de torso heb ik een  stuk touw geplakt die ik eerst heb gehaakt. Op de bovenkant  van de torso ook nog een stempel,
de standaard heb ik in de zelfde verfkleur geverft met een beetje patina afgewerkt. Dit was de beschrijving van model 1.
Even pauze.....    en een tip........

 Wanneer je met kleine opjectjes werkt is het veel te duur om steeds een heel blik krijtverf te kopen. Nu zijn er van dit merk kleine proefblikjes in de handel bij doe het zelfzaken. ze kosten 3,99 en er zijn diverse kleuren. Echt heel handig!!!


Model 2



 Ik knip een stuk jute af wat royaal om het paspopje past. Het paspopje smeer ik helemaal in met hobbylijm, daar druk ik de jute stof stevig tegen aan. een paar keer drukken en goed laten drogen.
(de hals bedek ik ook) Dan knip ik de stof af(ongeveer in de midden van de zijkanten. Nu smeer ik de achterkant van het paspopje in met lijm en ook een laagje over de zijkant


 Het jute van de achterkant overlapt dus de voorkant. Duw ook de achterkant goed aan en knip de zijkanten af.


 Ook hier een gat voor de standaard. De stempels geven het paspopje net dat leuke!..Je kunt de stof ook van te voren bestempelen maar dan moet je het wel goed recht op het lijfje plakken.
Met linnen of ruw katoen kun je ook mooie paspopjes bekleden.
langs de zijnaden en de hals komt nog een beetje inkt (inkt van een stempelkussentje)
 Ik werk dit modelletje af met een tasje van een klosje garen en een klein schaartje.

Tip voor een superleuke webwinkel waar je allerlei ornamentjes en dus ook kleine schaartjes kunt bestellen is het: WITTE LUIK
klik hier voor die site.


Dan nu nog een modelletje voor als je geen piepschuim torso kunt of wilt kopen. Namelijk een zelfgemaakte op de naaimachine paspopje. Dit model is van een restje oude deken gemaakt (net als Dhr. Frolijk) onderin een stukje opgenlaten om weer een standaard in te stoppen (kandelaar)


Eenvoudig met een gehaakte rand om de nek...Soms is eenvoud gewoon het mooist!!
 Leuk om een setje paspopjes zo bij elkaar te zetten.







Dit laatste model heb ik van een patroon gemaakt wat op het leuke blog van Juliette uit Noorwegen staat, Die er ook een leuk paspopje van heeft gemaakt!
Bedankt  lieve Juliette, voor het patroontje.  Hier is de link van Juliette`s blog : Vintage from Norway (klik hier) en daar vind je het patroontje en kun je ook meteen even zien hoe Julíëtte het heeft gemaakt.

Zo lieve mensen ...dit was het dan...Voor als je er ook één gaat maken: Heel veel plezier alvast!!!

Bedankt voor je bezoekje op dit blog, vragen kun je hier bij de reacties stellen of via de mail.

lieve groetjes



Nelleke