zondag 29 september 2013

DRUIVENSAP MAKEN


Lieve mensen, 
De druiven die in de vorige post nog heerlijk aan de ranken hingen, zijn inmiddels geplukt. Twee grote emmers vol is de oogst dit jaar. Voor het mooie had het nog een weekje of twee moeten rijpen om het zoeter te maken, maar omdat de eksters en kraaien er ook hun prooi in zien en elk jaar alles proberen leeg te roven, zijn we ze net en slagje voor.
 
 
 
 
 
 
 
 
Na het plukken, haal ik ieder druifje
van de tros af.
 
 
 
 
Ik kan ze natuurlijk door de wringer doen
of er met de klompen opstampen, maar
dat lijkt me nogal een zooitje worden,
dus alles gaat op de gewone manier...
 

 
 
ik spoel  alles goed af, orenknijpers
en spinnetjes zet ik weer buiten!
 
 


                     Het blad van de druif kleurt altijd mooi in de
                        herfsttinten.
                                     Leuk
                                om er een boeketje van te maken.




Buiten is het weer even wennen zonder de druiven
als decoratie aan de gevel.




 
 
 
 Na het schoonwassen van de druiven zet ik ze net onder een laagje water op een laag pitje, daarover strooi ik wat kaneel en suiker. Ik gebruik geen gewone suiker maar Stevia, dit is een suikervervanger.. een gezonde!! geen zoetstof met aspartaam dus! Stevia is een natuurproduct, het is  zoeter dan gewone suiker en daarbij werkt het zelfs zuiverend. In bepaalde producten, zoals cola word het inmiddels al toegepast. Ik kan dat alleen maar toe juichen.




 
 Na het koken laat ik alles goed afkoelen dan doe ik steeds een beetje in de blender, (dat is niet officieel de manier om een mooie zuivere druivensap te krijgen, deze moet eigenlijk uitlekken over een keukendoek) het geheel gaat nu schuimen. Omdat ik regelmatig smooties maak, kan ik de sap daarvoor gebruiken, b.v. lekker met appel of banaan erbij. Maar een glaasje zo puur is ook HEERLIJK!




Beetje hulp in de keuken werkt ook wel zo prettig natuurlijk




 
 
 
 





                   Met de blender komt er een behoorlijk schuim-
                    laag op, maar als je dit even laat staan, zakt
                              de sap vanzelf naar onderen. Hierna giet ik
                   het in een vergiet en laat het langzaam uitlekken.
                   Daarna giet ik het met een trechtertje in de fles-
                   sen. Deze oogst leverde 5 literflessen op.



                            
                            Eigengemaakte druivensap is helemaal leuk 
                    in een mooie fles, dat kan je makkelijk zelf 
                   doen. Je neemt een lege fles, haal het etiket
                   eraf, doop je vingertoppen in verschillende
                   kleurtjes verf en zet die op de fles, met groen
                    schilder je nog wat rankjes eraan.


                           
 
 
 
                                                Proost!!!

Nu we het toch hebben over zelfgemaakte recepten.... kijk eens bij Marianne van het blog: Schunsland,  die heeft een taart gebakken van appeltjes uit eigen tuin... die ziet er zo lekker uit...mmmm.., daar
loopt het water je van uit de mond.Hier is de link: Klik

lieve groetjes aan iedereen die dit leest,

                                                                      Nelleke

9 opmerkingen:

  1. Leuk gedaan!!! en jij hebt tenminste nog druiven...hier zijn ze allemaal opgegeten door de merels...ze waren nog groen notabene...
    En ik schrok me een hoedje aan het einde van je blogpostje, ja..ik lees altijd alles.....dank je wel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent weer lekker bezig Nelleke! Lekker kun je op 2 manieren opvatten.
    Je zou zo je eigen wijn kunnen maken. Wat een mooie foto's heb je weer gemaakt!!
    Hebben jullie een fijne week gehad in Drenthe? Het weer zat jullie in ieder geval wel mee.
    Vandaag ook weer zo'n heerlijke zonnige dag, geniet ervan!

    Liefs,

    Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Nelleke
    Lijkt me heerlijk, zelfgemaakt!

    Wat je vraag betreft om onwelgevallige blogs te verwijderen.
    Log in op je blog zodat je op je werkblad komt.
    Dan zie je rechts een wieltje. Als je daar met je muis op gaat staan, komt er: blog of leeslijst beheren. Druk daarop.
    Dan krijg je je leeslijst en kun je die veranderen of verwijderen.
    Het verwijderen gebeurt nogal zorgvuldig zodat je eerst een scherm krijgt met een keuze om dat blog te verwijderen, dan kan het zijn dat je nog een keer je wachtwoord moet invoeren, vervolgens de vraag krijgt weet u zeker dat u dit blog wilt verwijderen? Ja/Nee. Klik je op ja, dan ben het blog kwijt.

    Ik hoop dat je er een beetje wegwijs in kunt worden.

    Lieve groet, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg leuke post weer met super foto's
    En de druivensap zal je vast goed smaken.
    Geniet ervan.
    Groetjes Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Suggestivo inizio d'autunno: meravigliose immagini di atmosfere incantate!

    Patri

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ohh Nelleke wat weer prachtig allemaal en wat heb je toch geweldige mooi oude spulletjes
    en de foto's zo mooi
    Met je muziekje erbij en de plaatjes te bekijken is het gewoon heerlijk weg dromen....
    liefs Corry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Nelleke

    Wat vervelend dat je vorige blog wordt misbruikt, raar dat iemand anders onder jouw naam dit kan doen, ik dat dat je er een wachtwoord etc voor nodig had en dat je ook niet dezelfde naam kon gebruiken. Als je naar je blog gaat ziet je dan je vorige blog nog staan? Ik ben geen expert hoor maar misschien kun je het daar verwijderen zodat het niet meer aan jou gekoppeld is? Anders een bij blogger help zoeken en de vraag stellen? Succes in ieder geval.
    Ik heb weer genoten van je verhaal en alle foto's wat heerlijk om dit zo lekker zelf te kunnen maken en dat het lekker is geloof ik graag!
    Fijne dag, liefs Hanny♥
    http://tierelantijntjes.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je toch leuke keukenhulpjes, Nelleke! Zo te zien hebben ze goed geholpen wat het ziet er heeeeeerlijk uit!
    Fijne avond!
    X Nicole

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor uw reactie.