maandag 2 december 2013

peperkoekmannetjes

Hallo Allemaal,

In deze maand struikel je over allerlei lekkers in de winkel. Het is niet alleen om te smullen maar ook sfeervol om te zien. Daarom heb ik gisteren peperkoeken gebakken, alleen....ik bak ze  niet om op te eten maar om ze neer te zetten.

 
 
 
Ik gebruik verschillende soorten stofjes. 
 
 
Patroontjes van peperkoekmannetjes vind je op pinterest of bij google. Na het naaien vul ik ze op en daarna verf ik ze met acryl verf. Met een stompe kwast  verf ik de ogen, de knopen, de handen en voeten.
Expres niet te netjes anders word het teveel een echt popje. Met een natte spons doop ik een beetje in de acrylverf en wrijf dat over de peperkoekpop uit, zodat de hele pop een bruine kleur krijgt.
Hier hangen ze uit te lekken de vergiet. Daarna gaan ze een poosj tussen de verwarming om helemaal op te drogen.


 


 Op de wangetjes smeer ik echte speculaaskruiden, zodat ze ook lekker ruiken. Als laatste een strikje met een belletje eraan. Klaar zijn de peperkoeken. Calorievrij....en decoratief. Alleen...tijdens het maken ervan kreeg ik enorme trek in chocolade en speculaasjes....dus calorievrij is het gisteren niet gebleven....






250 gram extra meegebakken voor vriendinnetje.


 
 


 
 
 
 De cookies zijn een beetje vlekkerig opgedroogd zie ik...geknoeid met de chocolade.
Trouwens nog een giller....ik had ze dus in het vergiet gezet om uit te lekken...de ogen zaten er toen al op....blijkbaar heeft iemand toen dat vergiet omgedraaid en zag ik even later helemaal geen ogen meer....ik dacht dat de verf niet had gepakt en was opgelost.....dus maakte ik nieuwe ogen (op de achterkant bleek later)  ogen van voor en achter hebben ze dus.



 
(een balletpeperkoekmeisje met nog een nat vlekje op haar bovendij)
 
Als laatste: bedankt mensen voor de reacties op de post waarin ik tips vroeg over het reageren bij andere blogs.
Anneke gaf me deze link https://productforums.google.com/forum/?hl=nl#!forum/blogger-nl
daar staan dit soort problemen beschreven. Zelf heb ik nu Google -chrome aan als ik ga bloggen, omdat ik daarin wel kan reageren.
Misschien komt er nog een definitieve oplossing. Ik hoop het.

Een hele fijne week voor allemaal,

                                                           liefs,

                                                                                Nelleke

14 opmerkingen:

  1. Wat gaaf, je zou er zo een hap uitnemen. En die ogen achter, dan kunnen ze in ieder geval goed de boel in de gaten houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi hoi Nelleke, wat een leukerdjes zijn het geweldig die van jute lekker stoer. Je brengt me wel weer op ideetjes, nu nog de tijd vinden om te gaan freubelen ;-)...

    Liefs en fijne week meis,
    Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige gingerbreadpopjes.
    Hoe kom je erop.
    En wat je probleem betreft: ik heb ook wel een beetje het gevoel dat Google je dwingt om via zijn producten te werken. Omdat je via google chrome nu ook geen probleem meer hebt.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Gerry,

    ja ik denk het ook van Google!

    Wat de gingers betreft: Ooit heb ik ze eerder gemaakt en nu zag ik ze in kersthuizen voorbij komen op pinterest en bedacht hoe simpel-leuk het eigenlijk is, dus vandaar dat ik ze weer gemaakt heb.

    groetjesss

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zijn ze super leuk zeg die poppetjes! Kei leuk gemaakt, Nelleke!
    Fijne avond!
    X Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He Nelleke,

    Wat een gave popkes helemaal te wauw!! Toch handig dat ze nou ook dubbelzijdig zijn lekker makkelijk!!
    Kan je vanaf nu wel weer op mijn blog?

    Ik hoop het wel!!!

    Veel liefs Sharon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. OOhh wat leuk weer...
    Dit ga ik dus allemaal onthouden ( ahum een geheugen als een vergiet tegenwoordig, maar ik ga mijn best doen ...) om te maken voor andere jaren, zodat de oma van Rensje een leuk versierd Sinterklaarhuis heeft als hij wat ouder is....peperkoekpoppetjes...hoe kom je er op.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt dit weer leuk bedacht Nelleke, ze doen me denken aan de doos koekjes die mijn dochter vorig jaar voor me meebracht uit Londen. Daar noemen ze het gingerbread (gemberkoekjes), ze smaken ook echt naar gember, een smaak die je gewoon moet worden. Geef mij maar jouw chocolade-speculaas-stofkoekjes, ze zien er alvast uit om in te bijten!
    Liefs,
    Christelle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig weer allemaal Nelleke!
    En ach wat geeft het dat ze ogen in hun achterhoofd hebben........ik zou dat wel willen hahaha
    liefs,marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke sinterklaasfoto bovenaan! Hele leuke popjes heb je gemaakt, een leuk idee, haha. Echt gezellig voor Sinterklaasfeest. Wij vieren dat niet in Frankrijk, ben het ontwend ook.5 december is wel onze trouwdag. Nelleke, het waren mijn eigen testjes die je zag bij mijn reacties,

    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor de tip Nelleke, je blog geopend via Google Chrome en nu gaat het helemaal goed.
    Wat ben je toch weer creatief bezig geweest, erg leuk! Voor alle seizoenen en feesten verzin jij weer iets bijzonders. Ik benieuwd wat hierna weer komt....

    Lieve groet,

    Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oh wat zijn ze leuk geworden en dat zonder bakken !! Ja , die wil ik ook wel in mijn kersthuis.
    Stoere mannetjes van jute.
    Lieve groeten ... Jowilleke.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Nelleke, wat een schattig idee, ze zien er ontzettend leuk en lekker uit :)
    Door hun primitive vorm passen ze beslist ook perfect bij je vodden popjes :)
    Ik kan me heel goed voorstellen dat je trek kreeg in chocolade en speculaasjes, ze zien er namelijk uit om aan te bijten !!

    Lieve groetjes Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo leuk en je wordt er niet dik van!

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor uw reactie.