vrijdag 31 januari 2014

poppenproject klaar

(bericht van 2-12-2014)

Voor de zomer (dit jaar) begon ik aan een nieuw poppen-project. De bedoeling was een vijfling. Het zijn inmiddels 8 poppen geworden, die allemaal een eigen identiteit hebben gekregen, dus van een vijfling is geen sprake meer.




 Het project is hier bijna klaar. De uren zijn ontelbaar die ik erin heb gestoken. Soms lukt een pop direct maar soms moet hij overnieuw. Hij moet de juiste uitstraling krijgen en de verhoudingen moeten kloppen. 





 Het lijfje is van zacht poppentricot de vulling van verschillende materialen.De poppen lijken wat beteuterd te kijken. Ik maak een pop... geen mens. Poppen zijn neutraal en hebben geen gedachten, geen oordeel, ze zijn er alleen. Ik wil ze een zachtmoedige blik geven waarin de mensen zelf een invulling aan kunnen geven, je ziet er in wat je er zelf in wilt zien.





 Het aankleden is het leukst maar ook veel werk, het is bepalend voor een pop wat hij aankrijgt, het maakt hem af en geeft het een eigen karakter.
deze pop heeft mijn vriendin geadopteerd. ze wilde haar graag in het wit.









 Wachten op de afwerking.  






















Een slaap-popje hoort er ook bij.








































 Deze was als eerste klaar, ze heeft een heel mooi tehuis gekregen.
































 Het project baby-poppen is nu dus eindelijk klaar.  Twee poppen hebben een goed tehuis gevonden, ik ben erg blij dat ze daar mogen wonen, nog 2 andere poppen gaan deze week ook naar nieuwe eigenaars toe. Dan blijven er 4 over....maar... ik heb inmiddels 14 aanvragen. Slecht bericht, ik hou ze voorlopig zelf tot ik weer nieuwe heb gemaakt. Superleuk natuurlijk wel die aanvragen en wat een compliment dat ze zo in de smaak vallen. Helaas kan ik niet onder druk werken dus ik beloof niks! Maar ga wel door met nieuwe maken. Er zijn ook nog een aantal aanvragen voor de staande popjes, daarvan heb ik er 3 al eentje beloofd.  Verder lijkt het me eens gaaf om aan b.v. en expositie mee te doen dus moet ik daar ook een aantal poppen voor gaan bewaren.  Als je dit blog van het begin af aan hebt gelezen zal je begrijpen dat ik er niet zomaar afstand van kan doen. De "oude" poppen van Káthe Kruse hebben me zolang geinspireerd maar ze zijn steeds zeldzamer en erg duur. Het verlangen om zón pop te bezitten heeft me er toe gezet om ze zelf te maken. Dat is dus echt een project geweest waar ontelbaren uren en energie in is gaan zitten. Het is moeilijk om het dan zomaar los te laten. Het is nog steeds leuk om foto's te maken van de poppen die ik zelf maak, ik laat ze graag zien hier op het blog en hoop dat iedereen die er ook eens eentje wil hebben daar in elk geval ook van mee kan genieten.(hoop ik ) 


Lieve groetjes allemaal.